UtifrÄn sina egna erfarenheter av kommunens sÀrskola kÀnner de en oro nu nÀr skolans framtida struktur hÄller pÄ att utredas. Tidigare sÄ gick barnen inom sÀrskolan hela grundskolan pÄ PrÀstholmen, förklarar Dan-Erik Funck.
â Sedan togs beslut om att eleverna ska gĂ„ högstadiet pĂ„ nuvarande Stureskolan.
Parets son gÄr trÀningsskola. Om skolan bedömer att en elev inte kan tillgodogöra sig hela eller delar av utbildningen i grundsÀrskolans Àmnen, lÀser eleven istÀllet ÀmnesomrÄden i inriktningen trÀningsskolan.
ââTillgĂ€nglighetsanpassningen av Stureskolan skulle vara klar sĂ„ att Ă€ven trĂ€ningsklassen skulle kunna starta höstterminen 2015. Nu har sonen varit inskriven dĂ€r ett Ă„r och det har inte fungerat. Han har inte kunnat nĂ€rvara pĂ„ grund av otrygghet. För att han ska Ă„ka till skolan mĂ„ste jag följa med. Det jag upptĂ€ckte dĂ„ var att lektionerna inte Ă€r i trĂ€ningsnivĂ„. Först under lĂ€sĂ„ret 2016-17 har de uppmĂ€rksammat att det Ă€r skilda lĂ€roplaner för grundsĂ€rskola och trĂ€ningsskola, sĂ€ger Carola Funck.
â Det heter sĂ„ fint att det ska finnas trygghet och studiero, men det existerar inte för barn i hans situation. I stĂ€llet Ă€r skolgĂ„ngen kaotisk och blir ohĂ„llbar, sĂ€ger Dan-Erik Funck.
Skillnaden mellan Stureskolan och PrÀstholmsskolan Àr den fysiska miljön. PÄ PrÀstholmen har man anpassat lokalerna och skolgÄrden till de olika lÀroplanerna. PÄ Stureskolan ligger sÀrskolans klassrum nÀra en stor entré dÀr övriga elever passerar till matsalen och idrotten med mera.
ââDet innebĂ€r störningar för sĂ€rskolans verksamhet och kan pĂ„verka elever negativt. Allt spring medför problem. De har till exempel ingen egen yta för av-och pĂ„klĂ€dning, vilket utgör ett orosmoment.
Dan-Erik Funck undrar om kommunen överhuvudtaget gör nÄgon uppföljning av erfarenheterna av flytten av högstadiet frÄn PrÀstholmsskolan, sÄ att kommunen kan ta med de slutsatserna i den nya strukturutredningen.
ââKommer de att lyssna pĂ„ vĂ„ra synpunkter? SĂ€rskolan och sĂ€rskolans behov mĂ„ste finnas med frĂ„n början. Miljön bĂ„de utomhus och inomhus mĂ„ste vara anpassad. Det mĂ„ste finnas utrymme för trĂ€ningsskolan, Ă€ven om man bestĂ€mmer sig för att ha en enda högstadieskolan. PĂ„ Stureskolan finns en fotbollsplan, en skateboardramp och basketkorgar.
Det Àr ett exempel pÄ en miljö som inte passar alla barn, förklarar han. Barnens mentala och fysiska Älder Àr inte alltid samma sak. Paret Funck poÀngterar att det mÄste finns en mental Äldersadekvat skola och skolgÄrd.
Carola tillÀgger att sÄsom det nu Àr mÄr hennes son inte bra. Dan-Erik vill dÀrför mota Olle vid grind sÄ att kommunen inte i sluttampen av strukturutredningen kommer pÄ att den ocksÄ mÄste ta tillvara sÀrskolans intresseen. Han vill inte Äterigen att det ska bli en provisorisk lösning, som inte fungerar bra för barn i deras sons situation.
â För vĂ„r son lĂ€r det ju vara för sent. SĂ„ nu Ă€r det lĂ€ge att kommunen tĂ€nker till, sĂ€ger förĂ€ldrarna.