Bodens kommun har kommit överens med stÄlverksbolaget H2 Green Steel att det ska finnas en internationell skola dÀr deras anstÀllda frÄn andra lÀnder kan lÄta sina barn gÄ.
Mimmi Rönnqvist Àr projektledare för etableringen av bÄde gymnasiet som kom igÄng nu i höst och grundskolan som öppnade i april.
â Man har dragit lĂ€rdom av SkellefteĂ„ och andra stĂ€der dĂ€r det har etablerats gröna industrier att det behövs en internationell skola för att locka högkvalificerad internationell arbetskraft.
BÄde gymnasiet och grundskolan Àr kommunala och avgiftsfria. Till gymnasiet kan alla söka enligt det ordinarie antagningssystemet. I grundskolan dÀremot fÄr endast barn till personer som har kommit för att arbeta en kortare period i Sverige gÄ eller barn som har gÄtt en IB-skola i nÄgot annat land och sedan flyttar tillbaka till Sverige och behöver avsluta sin utbildning.
Tanken Àr att Àven barn frÄn nÀraliggande kommuner ska fÄ gÄ i Bodens internationella skola.
â Det handlar om att sĂ€nka tröskeln för att komma och prova att bo och jobba hĂ€r i regionen, förklarar hon.
Den elev som bara ska gÄ i skola i Sverige ett par Är tappar sÄ mycket i Àmneskunskaper under den tid som gÄr Ät till att lÀra sig svenska.
Om familjerna senare bestÀmmer sig för att stanna permanent slussas barnen över till svensk skola.
I lÄg- och mellanstadiet gÄr just nu fyra elever. Alla Àr barn till anstÀllda pÄ H2 Green Steel. Lokalerna finns pÄ TorpgÀrdsskolan och nÀr vi kommer pÄ besök Àr de ute och sparkar fotboll. Undervisningen Àr pÄ engelska men de fÄr ocksÄ lÀra sig svenska.
PÄ frÄgan om vad barnen tycker om sin nya skola kommer bara positiva svar.
â Jag Ă€lskar lĂ€rarna. Vi leker och lĂ€ser, sĂ€ger Pradhyumn Pampana, 8 Ă„r.
Ninanya Pampana, 10 Är, Àr enda flickan i den Äldersblandade klassen. Skolan Àr annorlunda Àn i Indien, berÀttar hon.
â Vi hade fler böcker och mer hemlĂ€xor i Indien.
Men dÄ inskjuter deras lÀrare Erin Blair leende att de kommer att ha hemlÀxor hÀr ocksÄ.
â Men bara i ett Ă€mne i taget. De Ă€r vana vid att ha hemlĂ€xor i alla Ă€mnen varje kvĂ€ll, sĂ€ger hon.
De Àr totalt tre lÀrare som alla jobbar deltid i klassen.
Erin Blair Àr frÄn Australien men har bott snart tre Är i Sverige.
â Jag gillar vĂ€ldigt mycket att vara lĂ€rare hĂ€r, vi har underbara elever.
Ăr det inte svĂ„rt att ha en sĂ„ liten klass?
â Jo, det Ă€r det. I IB-programmet ska eleverna komma med mycket egen input och det Ă€r svĂ„rt nĂ€r de Ă€r sĂ„ fĂ„. Man behöver fĂ„ idĂ©er av varandra, sĂ„ det Ă€r stimulerande nĂ€r man Ă€r flera. Men vi förvĂ€ntar oss att det ska bli fler elever snart och dĂ„ kommer vi kunna göra mycket mer saker, sĂ€ger hon.
Anirvesh Inavolu, 10 Är, berÀttar att det var en stor upplevelse för honom nÀr han kom till Sverige för fem mÄnader sedan.
â Sverige Ă€r ett kallt land, i Indien Ă€r det vĂ€ldigt hett. Skolan Ă€r cool och jag har gĂ„tt med i en fotbollsklubb som heter BBK. Jag Ă€lskar skolan och jag Ă€lskar sport.
I Indien var han inte med i nÄgon fotbollsklubb, men hÀr trÀnar han hÄrt för att bli bra.
â Jag tĂ€nker att nĂ€r jag blir stor ska jag bli fotbollsproffs, sĂ€ger han.
Han tycker inte att skolan Àr svÄr.
â Studierna Ă€r mer som en lek hĂ€r, men det Ă€r en vĂ€ldigt bra skola. Jag leker och studerar.
Vad tycker du om snö?
â Det Ă€r det bĂ€sta hĂ€r. Det var mycket snö nĂ€r jag kom hit. Vi lekte snöbollskrig och byggde snögubbar.