Väg 97 byggdes om för 110 miljoner för att bli just säkrare. Men busshållplatsen i Södra Svartbyn bedömdes enligt Länstrafiken bussförare inte säker att använda. Framförallt framförallt i riktning mot Boden. I och med ombyggnaden hade det blivit ett backkrön och sikten bakåt hade blivit kortare trots att vägbygget projekteras och man just tittat på siktsträckor och acceleration.
Så efter möten med Trafikverket och Länstrafikens entreprenörer Veolia stängdes busshållplatsen. 2013 föreslog Trafikverket två alternativa lösningar för att kunna öppna hållplatsen och den grova uppskattningen av kostnaden låg på mellan en och två miljoner. Den ena lösningen då skulle gå ut på att varna trafiken med skyltning när en buss fanns på hållplatsen. Den andra lösningen var att bygga en kort påfartssträcka för att bussen skulle kunna accelerera upp lite grann innan chauffören kör ut på 97:an igen. Vilket det också blev. Trafikverket har projekterat och sedan byggt om det aktuella vägpartiet i anslutning till busshållplatsen under 2015.
Det man tvingas göra för att få till stånd en länge påfartsträcka är att bredda gångportsbron. Kostnaden blev 5,3 miljoner för projekteringen och arbetet.
– Trafikverket var tvungen att gör en brobreddning och det kostar ju lite grann. Vi är mycket nöjda med lösningen och att säkerhetsproblemet är åtgärdat, säger planerare Johanna Jacobsson, Trafikverket.
Även Länstrafiken och deras chaufförer som NSD pratat med är nöjda. Busshållplatsen öppnades äntligen för trafik i augusti efter tre års stängning.
Resenärerna och arbetspendlarna i Södra Svartbyn får då samma möjlighet att nyttja snabbbussen 97:an som är en ny satsning från Länstrafikens sida.