Kostnadsrapporten och utredningen Bussarna var uppe på kommunstyrelsemötet i måndags. Men beslutet blev inte densamma som tekniska utskottets beslut som ville satsa 10 miljoner i investeringar och driftkostnader. Det handlar om förändringar i tidtabell, turtäthet och en årligt utökad budget. Motiveringen från komnmunstyrelsen som ville vänta och dessutom var enhällig i sitt beslut var många kommande förändringar i Bodens kommun.
–Vi vill först bli klar med översiktsplanen och det arbete som pågår. Vi behöver en helhet för trafiken i centrum och de trafikströmningar som finns, säger kommunstyrelsens ordförande Inge Andersson (S).
Enligt honom planerar kommunen för ett antal nya bostadsområden bland annat i Sävast. Problemet just nu är också att detaljplanen är överklagad till mark- och miljödomstolen.
– Om ett år är det också tänkt att pendeltågstrafiken ska komma igång mellan Boden och Luleå. Vi vill avvakta allt detta innan vi lägger fast en strategi för bussarna och det här beslutel kom därför fel i tid, säger Andersson (S).
Bussutredningen i detta fall är gjord för två år på uppdrag av tekniska förvaltningen. Man fick uppdraget att genomföra översynen av kollektivtrafiken av fullmäktige.
Är rapporten värdelös?
– Nej, men mycket hinner förändras, inte minst i centrum. Vi har dock godkänt rapporten och den får vara en del av underlaget under översynen av trafiken.