På Kryddgården får elever med autism lyckas

Kryddgården har anpassad undervisning för barn med autism. Där får eleverna möjlighet att utvecklas och lyckas. "Det är en dröm jämfört med det som varit," säger Anneli Degerman.

GLAD. Jessica Nilsson hjälper sin son Jacob med glasögonen. Hon och Thomas Nilsson berättar att deras son fått självförtroende sedan han började på Kryddgården.

GLAD. Jessica Nilsson hjälper sin son Jacob med glasögonen. Hon och Thomas Nilsson berättar att deras son fått självförtroende sedan han började på Kryddgården.

Foto: Pär Bäckström

BODEN2015-12-09 06:00

Kryddgården på Fagernäs skola öppnade sina dörrar höstterminen i år.

NSD träffar Anneli Degerman och hennes son John, som går i ettan, samt makarna Jessica och Thomas Nilsson och deras son Jacob, som går i fyran.

När de ska berätta hur det har varit för deras barn så är det som att öppna en dammlucka av känslor, upplevelser och förebråelser.

Anneli Degerman berättar att hon förra året när John gick på sex-års på en vanlig skola var tvungen att lämna jobbet efter lunch och åka och hämta honom. Fritids var inte att tänka på. Sedan han började på Kryddgården är han en pigg och glad pojke efter skolan och orkar även stanna kvar på fritids.

– Nu har han krafter kvar att göra saker. Det hade han inte förra läsåret. Han var som en urlakad trasa när jag hämtade honom. Jag fick ingen kontakt. Han satt med sin surfplatta och hade bara krafter att gå in i sig själv. Surfplatten var hans stöd i livet. Nu pratar han med mig och kräver uppmärksamhet. Han vill göra och hittar på saker.

Thomas Nilsson säger att man som förälder vrider in och ut på sig själv för att klara av vardagen. Jacob gick tre år i vanlig skola.

– När vi frågade honom vad han gjort på skolan svarade han "jag vet inte". Vi möttes av en pojke som var blank i ögonen. Varje dag var en pärs. Idag är det en helt annan pojke. Han är glad och återberättar vad de gjort på skolan, säger Thomas Nilsson.

– Jacob har fått självförtroende och har värdigheten i behåll när han kommer hem. Förut hamnade han alltid i underläge och fick aldrig känna att han räckte till, säger Jessica Nilsson och fortsätter:

– Jacob har börjat att spela piano. Det hade han aldrig orkat tidigare.

Både makarna Nilsson och Anneli Degerman säger att deras barn har ett stort behov av trygghet. Något som Kryddgården erbjuder.

– Här behöver de inte misslyckas som i en stor klass där det går fort och lätt blir fel. Och när blir fel så blir det jättefel, säger Anneli och berättar att John en dag sa till henne: "Mamma, jag är ond."

Nu är det annorlunda och John utvecklas.

– Här får barnen lyckas, säger Anneli och tillägger att John även börjat läsa engelska.

Så du har redan börjat med engelska, John?

– Yes, svarar han och räknar upp alla färger han kan på engelska.

På frågan vad han tycker om Kryddgården gör han tummen upp som svar. Han tycker fortfarande bäst om sin surfplatta och dator, men gillar också skolboken Mattevärlden.

Även Jessica Nilsson vittnar om Jacobs "sanslösa framgång akademiskt". Hon påpekar att den ordinarie skolplanen gäller på Kryddgården. Skillnaden är att pedagogerna har särskild kompetens och färre elever. Därför hinner de ägna varje elev den tid eleven behöver.

– De anpassar undervisningen och barnen ges större möjligheter att möta utmaningar.

Jacob har ett specialintresse; sopbilar. Han konstruerar dem av papper. De är otroligt detaljrika och han visar en bild på en biogasbuss han gjort.

Han tycker att det finns bra saker och mindre bra saker med skolan.

Vad är mindre bra?

– Man vet inte alltid vilket skolämne vi ska ha när man kommer hit. Vissa saker kanske är jobbiga. Därför är det bättre att veta vad man ska göra när man kommer hit, säger Jacob.

Idrotten är ett av hans favoritämnen och precis som John tycker han om och har gått framåt i matematik.

– De här barnen har gåvor. Våra barn är mycket visuella, men när sinnesintrycken blir för många klarar de inte av det, säger Jessica Nilsson.

På Kryddgården arbetar de med att minimera ljud-, ljus- och luktintryck.

– Man börjar någonstans och sedan får man utvärdera. Det är hela tiden ett förändringsarbete, säger Carola Andersson, fritidspedagog.

Anneli Degerman och Jessica Nilsson enas också om att det handlar om att vara förutseende och förebygga problemen. Personalen på Kryddgården har en förmåga att se bakom hörnet och lösa problemen innan de uppstår, uppger Anneli.

Jessica berättar att hon inte riktigt vågade tro att det var på riktigt när hon hörde talas om att kommunen skulle starta anpassad skolgång för den här målgruppen. Vid ett besök i våras upptäckte hon att de satt upp luktabsorberande gardiner och då förstod hon att det var sant - det var på riktigt.

Få nyheter och reportage från Boden direkt i ditt facebookflöde - gilla NSD Boden på Facebook.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om