Patient hade hål i tarm - Socialstyrelsen kritisk

En vårdtagare i Boden, som blev sjuk, skickades till sjukhuset först två dagar senare. Det visade sig att patienten hade hål i tarmen. Sjuksköterskan borde ha kontaktat läkare tidigare anser socialstyrelsen.

BODEN2012-01-05 14:56

Kommunen gjorde en Lex Maria-anmälan till socialstyrelsen ett halvår efter händelsen. Socialstyrelsen anser att avvikelsen borde ha hanterats tidigare.

Den äldre vårdtagaren drabbades av magsmärtor julaftonen 2010. Sköterskan gav vårdtagaren ett preparat, men natten mot annandagen ringde personalen till nattsköterskan.

Kräktes slem
Vårdtagaren hade fortfarande ont i magen och kräktes slem. Personalen fick då rådet att ge Panodil och uppmanades att höra av sig om problemen fortsatte. Fortfarande på morgonen var vårdtagaren illamående. Nattsköterskan lämnade över uppföljningen till dagsköterskan.

På annandagen klagade vårdtagaren på smärtor i buken. Personalen kontaktade åter sköterskan, som då gjorde ett hembesök. Patienten ville till sjukhuset och ambulans beställdes.

Perforerad tarm
Dagen därpå visade röntgen att patientens tarm var perforerad.

Vårdtagarens tillstånd borde ha föranlett sjuksköterskan att kontakta läkare för bedömning. Det anser socialstyrelsen, som också kritiserar sjuksköterskan för bristande dokumentation och uppföljning.

Myndigheten kräver att socialnämnden i Boden vidtar åtgärder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om