Nu vill Valborg Nordström varna andra.
Hon och maken Lars Nordström skulle fira julen hos sonen och hans familj i Östersund. De skulle åka tåg från Bodens järnvägsstation dagen före julaftonen.
– Vi hade förbokade biljetter och kom till stationen klockan 10.40. Tåget skulle gå 11.07, men det var försenat. Det skulle komma in 11.35. De gick även ut med två utrop att det var försenat och skulle ankomma 11.35, säger Valborg Nordström.
Hon berättar att även tåget från Luleå var försenat och det kom ett utrop till att det tåget hade inkommit till stationen.
– Vi satt och väntade på besked om vårt tåg, men det kom ingen information alls. Det var inte bara vi, utan två passagerare till, en yngre man och en yngre kvinna med ett barn. Mannen var ute på perrongen två till tre gånger, men han såg aldrig något tåg. Så helt plötsligt hade tåget försvunnit från dataskärmen.
Då började de fundera vad det var som hände. Tåget hade kommit och gått utan ytterligare utrop. Valborg Nordström berättar att de pratade med mannen, som har restaurangen på stationen.
– Han sa att det inte är första gången det här händer. Då började vi ringa runt och fick veta att tåget hade inkommit 11.03 och avgått efter 21 minuter. Vi har haft mailkontakt med Tågkompaniet.
De försökte få biljetter på nattåget, men det fanns varken plats i sov- eller liggvagn.
– Att sitta hela vägen hade vi inte orkat. Vi är två pensionärer på 80 år båda två. Ingen av oss är fullt friska. Hade vi tagit tåget dagen därpå hade vi inte varit framme förrän klockan tio på julaftonskvällen, säger Valborg Nordström.
I stället flög de till Stockholm och tog tåget till Östersund. De kom fram 16.30.
De ställer sig frågan varför det inte kom något utrop. Dessutom var det minus 20 grader ute och då vill man inte stå på perrongen och vänta på tåget, säger Valborg Nordström.
– De menar att vi skulle ha varit uppmärksamma, men min man är hjärtsjuk och jag har stora besvär med lederna. Skulle vi ha sprungit fram och tillbaka med väskorna då. Är det vårat fel att det blev så här?
De fick en merkostnad på nästan 5000 kronor. De har fått tillbaka en del av biljettkostnaden av Tågkompaniet.
– Men vi vill ju ha tillbaka merkostnaden, men Tågkompaniet menar att då skulle vi ha struntat i resan och uppger att de inte har något att göra med utrop och sånt. Det är tydligen Trafikverket som inte kom med fler utrop och mer information.
Så Tågkompaniet har bollat paret Nordström vidare till Trafikverket och Valborg Nordström säger att aktörerna nu skyller de på varandra.
– Jag förstår inte hur de menar.