De som vill lämna in synpunkter på planförslaget har tid på sig till den 11 februari. Nästa vecka hålls också ett öppet samrådsmöte i stadshuset på torsdag kväll.
Den aktuella detaljplanen är ett led i kommunens arbete att skapa förutsättningar att nå målet 30 000 invånare år 2025.
Kommunen och Peab har ett optionsavtal. De har en gemensam avsikt att genomföra bostadsutveckling på den aktuella fastigheten.
– Det blir en flexibel plan som både går att bygga med radhus och flerbostadshus. Vi skapar en byggrätt som är 25 procent av tomtytan. Där har vi en markanvisning med Peab och vi är ganska nära att bli överens om ett konkret projekt, men det är inte klart än. Vi håller på att prata med dem fortfarande, säger Lars Andersson, chef för samhällsbyggnadskontoret i Bodens kommun.
Tidigare hade kommunen en förråds- och verkstadsbyggnad på området. Den revs på 1980-talet.
Med tanke på den verksamheten har kommunen gjort en miljöteknisk undersökning. Intill den rivna bränsleanläggningen luktade det kraftig av diesel och i anslutning till platsen där kommunförrådet hade smörjgropen luktade det olja.
Provtagning visar att det finns förereningar kvar i marken. Av planförslaget framgår att massorna på båda platserna ska grävas bort inför exploatering och eventuellt försäljning av marken. De förorenade jordmassorna ska sedan lämnas på en godkänd deponi.
Området kan beröras av översvämning i samband med framtid 100-års regn, vilket enligt förslaget måste beaktas när man gör nya dagvattenledningar i det aktuella området.
För att de nya husen ska smälta in i omgivningen är blir den högsta tillåtna nockhöjden 15 meter.
Om området bebyggs räknar man med att trafiken ökar. För att inte öka trafiken på den tidvis hårt belastade Prinsgatan så föreslås att infarten sker via Rörviksgatan i fastighetens sydvästra hörn samt att det blir utfartsförbud på delar av gatan och längs med Prinsgatan.
Kommunen bedömer att den föreslagna detaljplanen inte kommer att medföra någon betydande miljöpåverkan och uppger att länsstyrelsen delar den bedömningen. Därmed krävs ingen miljökonsekvensbeskrivning.