Polisens flygbas ska utökas

Polisens flygbas i Boden har byggt ut och fått en ny helikopter. Nu utökas även personalstyrkan med en person. ”Vi ska anställa en till taktisk flygoperatör”, säger Markus Sammeli, baseringschef.

NÖJD. Markus Sammeli, baseringschef i Boden, är mycket nöjd med den nya helikoptern, Bell 429. Den lilla kopian är en exakt modell av den nya helikoptern.

NÖJD. Markus Sammeli, baseringschef i Boden, är mycket nöjd med den nya helikoptern, Bell 429. Den lilla kopian är en exakt modell av den nya helikoptern.

Foto: Lena Tegström

BODEN2016-02-27 11:05

Förra året byggdes flygbasen ut. Dels på grund av att det var trångt och omodernt. Basen byggdes på 1970-talet. Dels för att de ska bli fler anställda.

I dag är de fyra piloter och en taktisk flygoperatör. Ytterligare en operatör ska alltså anställas.

– Den taktiska flygoperatören har hand om själva uppdraget som vi utför. Om vi till exempel är på ett sökuppdrag sköter piloten flygningen och har kontroll på väderleken. Operatören ansvarar för insatsen, använder de polisiära systemen och håller kontakten med vakthavande befäl, förklarar Markus Sammeli.

Han berättar att de tidigare har flugit mycket själva och tagit upp kolleger på platsen för insatsen. Nu när de har en ny helikopter, Bell 429, med toppmodern teknik så behövs utbildning för att höja kvaliteten på utförd insats och en till anställd. Piloten behöver kunna koncentrera sig på att sköta utrustningen i helikoptern.

Den gamla helikoptern, EC 135, köptes in 2000 och var i drift ett par år senare.

– Så den var nästan 14 år i vårt system. Tekniken har gått enormt mycket framåt på de här åren och systemen var gamla. Det fanns inte längre reservdelar och även om det hade gått att uppgradera systemen så hade det inte varit ekonomiskt försvarbart.

Polishelikoptern flyger mellan 800 och 1000 timmar per år och den gamla helikoptern hade börjat få ålderskrämpor; vibrationerna hade ökat med mera. Så den nya helikoptern innebär också en förbättring ur arbetsmiljösynpunkt.

Huvuduppgiften är att bekämpa brott och den nya helikopter ger, enligt Markus Sammeli, bland annat betydligt bättre samordningsmöjligheter och högre kvalitet på bildmaterial som levereras dels till personalen i helikoptern, dels till sambandscentralen.

Upphandlingen av Bell 429 tog två år och klarar de svenska väderförhållandena.

– Det finns inte någon helikopter på marknaden som inte uppfyller klimatkraven.

Personalen täcker dagar och kvällar, men arbetar även nattetid med viss regelbundenhet. Däremot skulle de behöva fördubbla personalstyrkan för att klara dygnet runt-verksamhet, vilket är en politisk fråga.

Eftersom verksamheten är händelsestyrd kan de inte ställa den för att enbart ägna sig åt utbildning på den nya helikoptern. Personalstyrkan har fått en grundutbildning på tillverkarens flygskola i USA, men det krävs ytterligare flygtimmar för att vara fullt upplärd på alla nya system och hur maskinen reagerar vid olika väderförhållanden.

– Att bygga erfarenhet tar tid. Införandetiden kommer att ta omkring ett halvår. Vi får vara flexibla.

Under den tiden arbetar de med extra säkerhetsmarginalen, eftersom allt i grund och botten handlar om flygsäkerhet, avslutar Markus Sammeli.

Polisflyget

Polisflyget är en helikopterenhet inom Polismyndigheten och finns på fem orter, däribland Boden.

Det grundades 1964. Till en början hyrde man in en helikopter.

Polisflygets första helikopter registrerades 1966. Året därpå utexaminerades enhetens sex första piloter vid Arméns helikopterskola i Boden.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om