Programmering på schemat ger kunskap för framtiden

På Prästholmsskolan i Boden har de programmering på schemat. I veckan hade fyrorna och femmorna barnhack. " När man behöver jobba med det i framtiden så har man redan erfarenhet", säger Asma Mousavi, årskurs fyra.

BERÄTTAR. Besma Noorhussin och Asma Mousavi har gjort en informationsfilm om Prästholmsskolan och om hur de arbetar med programmering på skolan.

BERÄTTAR. Besma Noorhussin och Asma Mousavi har gjort en informationsfilm om Prästholmsskolan och om hur de arbetar med programmering på skolan.

Foto: Lena Tegström

BODEN2015-12-17 10:12

Lena Sandling, lärare på mellanstadiet, berättar att de införde programmering i ämnet teknik när höstterminen startade.

– Man ska kunna programmera för vi lever i en komplex värld där mycket kretsar kring internet och datorer. Programmering kommer också att komma in i läroplanen.

Hon tillägger att skolan är mångkulturell och att de måste hitta ett språk som alla kan.

– Alla kan programmering och alla kan lära sig att programmera. Eleverna lär sig otroligt fort. Programmering är dessutom könsneutralt. Flickor och pojkar är lika duktiga, säger Lena Sandling.

Hon berättar att tre lärare, som är kvinnor, håller i undervisningen. De var intresserade och har deltagit i en workshop på LTU.

– Programmering intresserar mig för att det är roligt. Jag tycker om naturvetenskapliga ämnen och matematik och gillar att sätta ihop saker så att det fungerar.

På tisdagen var det barnhack på skolan för eleverna i fyran och femman. De har tidigare gjort egna spel. Den här dagen fick de pröva att spela varandras spel.

Två av eleverna i fyran, Besma Noorhussin och Asma Mousavi, tycker det är roligt med barnhack och programmering. De tröttnade dock på att spela spel och gjorde en egen film i stället.

När Besma Noorhussin ska förklara varför hon tröttnade på spelet hon gjort svarar hon med en motfråga:

– Har du någonsin sett reklam? Mitt spel var kort som en reklamsnutt.

Hon gjorde sitt spel hemifrån genom skolans inloggning.

– Det var roligare än att titta på teve.

Men när hon sedan tröttnade på det fick hon en ny idé.

– Tanken är ju inte att man ska hålla på med samma spel, utan att man ska gå framåt, säger Besma Norrhussin.

Nu skapar hon en liten serie med ett slott som bakgrund. Hon lägger till personer, som säger saker till varandra.

Hon och Asma Mousavi har satt ihop en information om skolan och Scratch, som de utgår ifrån när de gör sina egna spel.

Asma Mousavi tycker det är roligt.

– För då blir man bättre i framtiden och klarar av det här med datorer och spel.

Hon tänker inte bli programmera, utan vill bli kirurg. Men, hon tycker att det är bra att de har programmering på schemat eftersom man lär sig mycket. Hon förklarar att förutom att få hjälp på skolan så får man hjälp via internet av Måns på yuotube. Hon visar och klickar in på "Barnhack: kom igång med Scratch", som är en instruktionsfilm.

Besma Noorhussin ville inte heller bli programmerare, utan privatdetektiv. Hon tycker dock att det är bra att det finns med på schemat så att de får en bra bakgrund om de sedan till exempel vill söka in på teknikprogrammet på gymnasiet.

– Det är också jätteroligt för vi lär av varandra och ger varandra idéer.

Asma Mousavi tillägger att de även jobbar tillsammans. Då är det viktigt att först bestämma innehållet spelet.

– Sedan gör man själva programmeringen. Det blir som en film där olika saker händer och man kan även lägga till ljud.

Hon poängterar att tekniken de lär sig nu kommer de har nytta av i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om