Protester mot ny väg

Bodens kommuns planer att bygga en ny väg längs Nylandsbäcken för att förbinda Torpgärdans östra och västra industriområde möts av protester. - Det största problemet blir den tunga trafiken, som kommer att gena genom vårt villaområde, sa Lena Goldkuhl, som bor på Torpgärdan.

Den nya vägen ska byggas från 97:ans nya infart, den stora rondellen, under järnvägen, till en mindre rondell, som ansluter till Gamla Lulevägen. FOTO: Bodens kommun

Den nya vägen ska byggas från 97:ans nya infart, den stora rondellen, under järnvägen, till en mindre rondell, som ansluter till Gamla Lulevägen. FOTO: Bodens kommun

Foto: Bodens kommun

BODEN2010-05-03 06:00
Den nya vägen ska gå från Gamla Lulevägen, under järnvägen och ansluta till 97:ans nya infart på andra sidan.
Ny detaljplan
Arbetsplanen för den nya infarten har varit utställd. Tre remissvar har kommit in, men ingen har något att erinra mot planen. Förflyttningen av 97:ans infart är en förutsättning för att kommunen ska kunna bygga den nya vägen till Torpgärdan.
För att möjliggöra det måste kommunen göra en ny detaljplan. Ett förslag ska vara klart i sommar eller höst. På onsdag kväll hölls ett första informationsmöte. Ett 50-tal personer kom.
Mats Elgcrona, avdelningschef på gatuavdelningen, förklarade att huvudsyftet med den nya vägen är kopplingen mellan industriområdena och att öka tillgängligheten till 97:an.
Maritha Nordström påpekade att när idén kom upp för flera år sedan så var det två aktiva industriområden.
- Men det är inte så längre. Nu är det här att barnvillaområde.
Utryckningsväg
- Det finns också en stark vilja från räddningstjänsten att få en utryckningsväg till västra området, sa Mats Elgcrona.
Lena Goldkuhl förutspår att de flesta som ska till och från Luleå och kommer från Erikslundshållet kommer att gena genom Torpgärden om vägen byggs. Mest orolig är hon med flera att den tunga trafiken ska öka och hon undrade hur kommunen ska hantera bullret.
- Vi som bor där tycker det här projektet är idotiskt och är inte intresserade av det, sa Lena Goldkuhl.
- Med det här vill vi avleda den tunga trafiken så snabbt som möjligt ut på 97:an, sa Kerstin Chley, trafikplanerare.
Den alternativa vägen är Hermelinsgatan med järnvägsövergången.
- Men det finns ju ingen vettig människa, som väljer att stanna vid järnvägsbommarna, sa Lena Goldkuhl och ifrågasatte även hur barnen ska kunna ta sig säkert mellan Torpgärdan och Svartbyn till och från skola och vänner.
"Lägg ned projektet"
Mats Elgcorna svarade att steg två blir att ändra gamla Lulevägen och ge den karaktär av en lokalgata i ett bostadsområde. Enligt olika beräkningar ska buller och årsdygnstrafiken minska, men flera tvivlade på siffrorna.
Camilla Silverplats, som bor på Verkstadsvägen, beskrev hur trafiken ökat de senaste åren jämfört med hur det var när de flyttade dit.
- Det bor 30 barn efter vägen. Nu kommer all tung trafik gå förbi oss. Vi köpte en villatomt, inte en industritomt.
Jörgen Bergström undrade om det skulle gå att förbinda industriområdena genom att bygga en viadukt under järnvägen och ansluta till Industrivägen i stället.
- Det är inte prövat. Det är en synpunkt, helt klart, sa Mats Elgcrona.
Ulf Gustafsson ansåg att kommunen ska tänka om och rita om.
- Lyssna på oss och lägg ned projektet!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om