Ratat bemanningsföretag överklagar upphandling

Bodens kommun direktupphandlade med Student Consulting och gav dem frikostigare villkor i ett nytt anbudsunderlag enligt Medarbetare Norr. Skolchefen anser att båda bemanningsföretagen behandlats likvärdigt.
– Vi erbjöds inget att förhandla om. Vi har därför valt att överklaga, säger delägarna i Medarbetare Norr.

Foto: Fotograf saknas!

BODEN2013-09-01 13:00

Den 23 augusti fick Student Consulting besked att de fått direktupphandlingen som gällde vikariebemanningen i skola och förskola som nu överklagats. 5 juli avbröts den första förenklade upphandlingen från maj för att endast ett obehörigt bemanningsföretag sökt. Tre dagar senare sms:ade utbildningsförvaltningens personalchef Daniel Westermark att han ville direktförhandla med Medarbetare Norr 17 juli. Annars måste kommunen gå ut med en ny upphandling med konkurrerade företag enligt sms:et.

– Det var exakt samma gamla villkor. Vi var bortresta och bad dem gå ut med en ny upphandling, säger delägaren Eva Mattisson.

Omarbetat underlag

Sedan skedde allt i rask fart. Anbudsförfrågan omarbetades väsentligt 15 juli tillsammans med Student Consulting hävdar Medarbetare Norr utan att någon ny offentlig anbudsförfrågan gick ut.

Det är upphandlingschefen Ingrid Andersson som står som handläggare.

– Vi kan direktförhandla med vem vi vill. Justeringen gjordes utifrån de frågor och svar som kom in i samband med anbudsförfrågan i maj. Målet var att utbildningsförvaltningen skulle kunna gå ut med en upphandlingsannons om direktupphandlingen med Medarbetare i Norr inte gav något resultat.

– Annonsen uteblev för vi fick inget avtal med dem i augusti . Då vände vi oss till Student Consulting och använde förfrågningsunderlaget från juli där synpunkter från Medarbetare Norr också fanns medtaget, hävdar Andersson.

Lite fel

Först när förhandlingarna avslutades 16 augusti uppger Andersson att Student Consultings krav har "bakats" in i förfrågningsunderlaget. Men man glömde ändra datum vid justeringen.

– Det blev lite fel där. Jag var själv på semester, säger handläggaren.

När personalchefen ville "direktförhandla" om vikarieförsörjningen nämndes däremot inget om de justerade villkoren.

– Jag vet inte vilka villkor som fanns med där. Jag har haft telefonkontakt med utbildningsförvaltningens personalchef, men först efter träffen med Medarbetare Norr, säger Ingrid Andersson.

Varför fick Medarbetare Norr ingen information om de nya villkor som upprättats?

– Jag har träffat Medarbetare Norr och de har kunnat ge ett anbud som alla andra, säger Daniel Westermark.

Det är det han vill svara på.

– Vi träffades, men fick samma gamla villkor som i maj.Två gånger. Vad ska vi förhandla på det? säger Eva Mattisson, Medarbetare Norr.

Bodens skolchef Maria Lundgren anser att båda bemanningsföretagen fått samma avtalsvillkor, haft samma chans till påverkan och att det alltid finns ett visst " förhandlingsutrymme" vid direktupphandlingar.

– Tvåtimmarspassen kunde bryta mot lagen, så de försvann. Visst kan man tycka att vi borde känt till det då, säger Maria Lundgren.

Skolchefen är nöjd med det unika avtalet och att ha personalbemanning med både studenter och färdigutbildade. Att det nya beställningssystemet finns helt hos leverantören anser skolchefen vara smidigare.

– Visst leverantören äger det, men kommunen har insyn i de bitar vi behöver.

Medarbetare Norr hoppas genom överklagningen få upphandlingen rättsligt prövad.

– Vi har känt att det här inte skötts på rätt sätt, säger delägarna.

Så här förändrades reglerna

- Arbetstiden: Leverantören förbinder sig att avropa tre timmar, inte två timmar som fanns i första anbudsförfrågan.

- Betalningen: Beställaren (chefen för personalenheten) godkänner ” obehörig personal för ett visst uppdrag ska priset justeras med 20 kronor per timme. Godkännandet ska också ske före uppdraget. Enligt tidigare avtal handlade det om 20 procent.

- Auktorisationen: Tidigare var endast auktoriserade bemanningsföretag kvalificerade att lämna anbud. Nu har man lagt in en tredje punkt som säger ” att anbudsgivaren ska ha lämnat in intyg/ansökan på att leverantören är eller kan bli ett auktoriserat bemanningsföretag.”

- Introduktionen: När det gäller introduktion så avgörs det av leverantör och beställare. Nu handlar det om endast fyra timmar, tidigare stod leverantören för en hel dag.

- Behörighetskraven: Förr krävdes behörighet enligt gällande skollag. Det nya tillägget är att ” Bodens kommun har godkänt resultkonsultens kompetensprofil. Det fanns inte med tidigare.

- Förmedlingssystem: Bodens kommun använde förr sitt eget system. Nu förbínder sig kommunen att använda leverantörens bemanningssystem och att Student Consulting ska utbilda tre personer på utbildningsförvaltningen i bemanningssystemet.

- Avrop, beställningar: Det nya är att om det råder oklarheter om huruvida resurskonsulten har den behörighet som efterfrågas är det beställaren ( chefen för personalenheten) som avgör om resursen är behörig.

- Uppdragsstart: Nu ska resurskonsulten kunna påbörja arbetet så nära uppdragets start som möjligt, efter fastställd och bekräftad beställning och enstaka förseningar ska lösas mellan parterna vid beställningstillfället.

- Leveransförseningar: Helt nytt tillägg. En anmärkning kan ske om det visar sig att resurskonsulten är olämplig för uppdrag trots att en bedömning gjort av lämpligheten.

- Avbeställningar av uppdrag: Helt nytt. Avbeställning av resurskonsulter ska kunna ske senast dagen innan uppdraget ska utföras under förutsättningen att beställningen är ”preliminär”. Avbeställningen görs via bemanningssystemet.

- Nyttjanderätt och äganderätt: Leverantören har rätt till bemanningssystemet och beställaren Bodens kommun har nyttjanderätt till den del som rör avtalet. Helt tvärt om mot tidigare avtal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om