Enligt honom ska Trafikverket skicka in vägplanen snart.
– Vi räknar med att kunna skicka in vägplanen för fastställelse under september månad. Det är den ambitionen vi har, säger Vonkavaara.
Han tycker Trafikverket följt den demokratiska processen i planläggningen.
– Lokaliseringsalternativ väljer man i vägutredningen. Det gjordes för några år sedan. Sedan tar man fram en vägplan. Synpunkter har kommit in och sedan har man fastställt att det är den här lokaliseringen som gäller. Man gör ju inte fler vägplaner, då är man fel i processen.
Mycket har ju hänt hävdar byamännen som borde föranleda en omprövning.
– Byamännens argument är framförda och bemötta redan i vägutredningen. I granskningshandlingen har Trafikverket gjort en sammanställning och deras skrivelse är en del av dessa synpunkter, säger Arnold Vonkavaara.
Enligt honom har Trafikverket trafikmässigt sett över vilka åtgärder som krävs och därefter tagit fram aktuella priser för väg 97.
Byamännen däremot säger att en helt ny väg är lika billigt idag eller billigare.
– Ja, men eftersom Trafikverket inte jobbat vidare med andra alternativ så finns det inga fastlagda priser. Så det går inte att jämföra med priser flera år tillbaka till dagens priser, säger Arnold Vonkavaara.
Risken finns också enligt byamännen att kostnaden för vägbygget kan skena iväg.
– Nej, det håller jag inte med om. Som myndighet har vi krav på alla entreprenader vi gör och följer också kraven. Vi gör ingenting utan kontroll.
Kan Trafikverket ha ett bättre beslutsmaterial idag?
– Nej, vi har tagit fram ett alternativ som vi jobbar vidare med. Så det finns ingen anledning för oss att jobba med flera alternativ än detta.
Har det gått prestige i väg 97-frågan?
– Absolut inte. Vi jobbar för att få en trafiksäker väg och öka trafiksäkerheten på väg 97. Nu är det bara sista biten kvar som inte är mötesseparerad.