Det är högsäsong för konditori Opalen i Boden just nu: examen och midsommar är deras största helger beställningsmässigt och många tårtor och smörgåstårtor ska hinnas göras.
– Vi har fått 40 beställningar på studentmössetårta nu till examen, säger Mikael Kraus, delägare och chef.
Men bröderna Mikael, 53 år, och Krister Kraus, 42 år, har rutin. Konditori Opalen är det största och äldsta konditoriet i Boden och brödernas pappa Peter flyttade 1968 hela 275 mil från Tyskland för att börja jobba där. Tio år senare tar Peter över som delägare. Bröderna började så småningom också på pappans jobb, först vid disken och nu sedan 2001 har Mikael varit ägare, och 2009 blev även Krister ägare.
– Vi har brunnit för företaget sedan vi var små, vi började i disken och fick se hur företaget fungerade från grunden, det var väldigt inspirerande, säger Mikael.
Båda bröderna har provat på andra jobb under en tid. Men de visste tidigt att det var det Opalen de ville satsa på.
– Jag tror att det är nyttigt att vi har varit iväg båda två och fått komma tillbaks till Boden för att se att det är en bra plats att leva på. Att få se det med det här med närhetslivet, det speglar väldigt väl vad jag tycker är viktigt, vi har nära till ishallen, till fiske och till stan, säger Mikael.
2024 blev ett rekordår med en omsättning på 17 miljoner, en ökning på drygt 8 procent. Det är den högsta omsättningen någonsin och den högsta procentuella ökningen sedan flytten till Enter galleria år 2009. En orsak är att de utökat verksamheten.
– Vi gör mycket mer nu än endast konditori, vi har glasskiosk, vi är på mässor, event, minnesstunder, bröllop och vi var på bilmässan Load up north, det var ett bra tillskott i omsättningen förra året, säger Mikael.
– Det är den högsta omsättningen vi har haft, men samtidigt blir allt dyrare, priserna för råvarorna ökar och det påverkar försäljningspriserna också, säger Krister.
Förutom att det var ett rekordår omsättningsmässigt så vann de Årets centrumföretagare 2025 på Boden Business Awards.
– Det känns jätteroligt, vi känner oss uppskattade efter många års slit, säger Mikael.
Varför tror ni att ni vann?
– Vi är ett företag som har jobbat med nästan samma sak i nästan 60 år men vi hänger med ändå och anpassar oss. Vi är ganska drivna i att handeln i stan ska leva.
Men trots rekordår och årets centrumföretagare så står företaget mot en växande utmaning, då bröderna märker av ett förändrat kundunderlag i Boden
– Köpbeteendet hos bodensarna har ändrats och internethandeln påverkas oss mycket. Även om man inte köper våra varor på nätet på samma sätt som kläder så påverkar det oss för när du är på stan och shoppar kanske du stannar och fikar också. Där ser vi en utmaning i hur vi ska vända trenden och få bodensarna att handla i Boden och inte på Storheden eller nätet. Det går inte att stoppa men det kanske går att minska, säger Mikael.
– Sen är det bekvämlighetsbeteenden också, förut handlade man tårta och fikabröd på konditorier men idag har de stora mataffärerna ett stort utbud av allt möjligt och många köper där istället, säger Krister.
Även förändringar inom sociala sammankomster påverkar.
– Folk umgås på ett annat sätt nu. Det är mycket telefoner och bra produktioner på TV, så folk väljer att stanna hemma istället för att gå ut på stan och umgås. Eftermiddag och kvällar har vi problem i stan, då dör stan alldeles för tidigt, säger Mikael.