Revisorerna konstaterar att det är väl känt vilka faktorer som gör en arbetsgivare attraktiv.
Dit hör gott ledarskap, att själv få avgöra om man vill jobba hel- eller deltid, modern lönebildning, god tillgång på kompetensutveckling samt samverkan och delaktighet.
Flest deltidsanställda
Den granskning som revisorerna gjort visar att var tredje anställd i Bodens kommun jobbar deltid. 86 procent av de deltidsanställda är kvinnor och socialförvaltningen har flest deltidsanställda.
- Att kunna erbjuda den tjänstgöringsgrad som efterfrågas kommer att vara avgörande om man i framtiden ska lyckas rekrytera personal, enligt Bodens revisorer.
Saknar chefsprogram
Deras granskning visar också att kommunen saknar ett gemensamt chefs- och ledarskapsprogram byggt på en kommungemensam chefspolicy.
Det finns inte heller något beslut om att planer för kompetensutveckling ska upprättas i samband med de årliga medarbetarsamtalen.
Vidare saknas ett avtal om samverkan i det långsiktiga personalförsörjningsarbetet med de fackliga organisationerna.
Revisorerna konstaterar att kommunstyrelsens stöd till det långsiktiga arbetet för personalförsörjningen måste stärkas. Styrningen av personalpolitiken måste också bli tydligare och kraftfullare.
Tydligare chefsroll
Utifrån sin granskning föreslår revisorerna en rad åtgärder för att komma till rätta med bristerna inom organisationen.
Bland annat föreslår de att kommunchefens roll blir tydligare, att det tas fram en personalförsörjningsplan och görs en
kartläggning av ledartätheten.
Kommunstyrelsen ska yttra sig senast i oktober.