Den så kallade grundkursen/avrostningen hölls på de långa, fina asfaltsrakorna på flygfältet i samverkan med FMCK Boden eller Frivilliga Motorcykelkåristerna. De flesta av landets motorcyklister kör inte mc under vintern, speciellt inte häruppe i norr.
– Vi blir helt enkelt lite ringrostiga och behöver lite träning på hur vi hanterar våran motorcykel, säger Anders Jonsson, ordförande i Sveriges Motorcyklister Norrbotten.
Bland de 100 anmälda deltagarna syntes både kvinnor och män, både yngre och äldre från Fyrkanten. På ledarsidan fanns med ett 50-tal personer.
– Det är bra om man lär sig bromsa för det faller bort under vintern om det skulle hända något. Det behövs 3000 repetitioner för att sätta det i ryggmärgen och då måste vi jaga igång reflexerna lite grand på våren igen. Vi har även en kursdel där vi tränar att ta kurvor på rätt sätt och en liten manöverdel för att bli överens med motorcykeln, säger Maria Syrjelä, träningsledare och instruktör.
Kristina Lejon,45, från Trundön utanför Piteå var där med sin man Jörgen.
– Jag började köra mc för fem år sedan och tog motorcykelkörkort med min man.Folk undrade om jag hamnat i en 40-årskris men det är det inte. Jag tycker bara det är så kul att köra. Första gången jag prövade motorcykel var i tjugoårsåldern. Men pojkvän, barn och mindre tid gjorde att jag kom ifrån körandet. Nu har jag ny man, mer tid och barnen är stora, säger hon.
Kristina har dessutom reumatisk värk. Det har gjort att hon bytt motorcykel varje år, för att hitta en modell där hon sitter bra. Nu har hon en 700 GS BMW som är perfekt.
– Jag är med på kursen i dag för man har inte samma tänk när man sitter i en bil. Då vrider man inte på huvudet lika mycket som när man sitter på en motorcykel, säger Kristina.
Nybörjaren Eva Andersson,50+ från Luleå har övningskört i fyra år. Snart väntar äntligen en spännande uppkörning.
– Jag har fått avbryta av olika skäl, mest ekonomiska för att det funnits annat som varit viktigare. Jag har också nöjt mig med att vara spätta, men så dog min sambo. Jag kände jag saknade gemenskapen i BMW-klubben och ville tillbaka. Därför tar jag Mc-körkort. Jag tycker själv jag blivit en bättre bilförare seden jag började köra motorcykel, säger Eva.
Från FMCK deltog Pelle Lundell. Han satt på en Husqvarna 258. Motorcykeln kommer uppe i 100 kilometer i timmen.
–Den här motorcykeln ska man väl kunna köra mer i skog och mark med. Motorcykeln är väldigt lättmekad. Man ska kunna laga den i skogen om något gör sönder, säger han.
Han var själv inne på bromsprovet.
– Vi börjar först att bromsa till stillastående vid konen när vi är uppe i 50 kilometer i timmen och sedan vid 90 kilometer i timmen. Sitter man rätt och har en balanserad motorcykel är det inga konstigheter, säger Lundell.
Förutom kurs så blev det en trevlig mcträff där de flesta hittade någon bekant att prata med. Den som var hungrig kunde också mätta sig med en hamburgare som grillades av SMCs före detta ordförande Kent Eriksson,Piteå.
– När man slutar som ordförande får man grilla hamburgare. Jag hoppas att någon stiger av snart så jag också får köra motorcykel.