Ros-Marie kĂ€mpar i dammkaoset pĂ„ 97:an – tvĂ€ttar bilen varje dag

NĂ€stan varje gĂ„ng Ros-Marie Norberg Lundh kör till och frĂ„n stan i Boden via vĂ€g 97 mĂ„ste hon tvĂ€tta bilen nĂ€r hon kommer hem. Orsaken Ă€r lastbilarna som transporterar grus till jĂ€rnvĂ€gsbygget i Boden – de dammar och gör leriga spĂ„r.
– En biltvĂ€tt för mig gör att jag kanske inte orkar sĂ„ mycket mer den dagen, sĂ€ger Ros-Marie Norberg

"Det behövs bara en resa fram och tillbaka till stan sÄ Àr den en lerhög", sÀger Ros-Marie Norberg Lundh.

"Det behövs bara en resa fram och tillbaka till stan sÄ Àr den en lerhög", sÀger Ros-Marie Norberg Lundh.

Foto: Emma Vallin

Boden2024-10-24 00:01

Ros-Marie Norberg Lundh och hennes Àr man bor i SÀvast och för att ta sig in till stan kör de vÀg 97, samma vÀg som gruslastbilarna anvÀnder för att transportera material till jÀrnvÀgsbygget. Under den senaste mÄnaden har Ros-Marie mÀrkt att vÀgen in till centrala Boden varit vÀldigt lerig.

– Jag har under sĂ€kert en mĂ„nads tid upplevt att vĂ€gen nĂ€r man Ă„ker in till Boden Ă€r fruktansvĂ€rt lerig, igĂ„r var det sĂ„ lerigt att, trots att vi hade vinterdĂ€ck pĂ„ bilen, fick vi sladd nĂ€r vi Ă„kte av vid TorpgĂ€rdsviadukten. Det var sĂ€kert fyra centimeter lera pĂ„ vĂ€gen, sĂ€ger Ros-Marie Norberg Lundh.

PÄ grund av leran och dammet frÄn gruslastbilarna mÄste hon numera tvÀtta bilen ofta, ibland varje dag om hon kört fram och tillbaka.

– Förra veckan var hemsk, jag har fĂ„tt tvĂ€tta den tre gĂ„nger pĂ„ tre dagar och den behövde tvĂ€ttas igen efter en körning till stan. Det behövs bara en resa fram och tillbaka sĂ„ Ă€r den en lerhög. 

– Min man körde till stan i förra veckan, bilen var nytvĂ€ttad nĂ€r han Ă„kte och nĂ€r han kommer tillbaka sĂ„ var det lera till och med upp till fönsterrutorna. Man ville inte ta i dörrhandtagen, sĂ€ger hon.

Ros-Marie visar upp sin bil efter en körning till centrala Boden och tillbaka till SÀvast.
Ros-Marie visar upp sin bil efter en körning till centrala Boden och tillbaka till SÀvast.
"Det behövs bara en resa fram och tillbaka till stan sÄ Àr den en lerhög", sÀger Ros-Marie Norberg Lundh.
"Det behövs bara en resa fram och tillbaka till stan sÄ Àr den en lerhög", sÀger Ros-Marie Norberg Lundh.

En konsekvens som hon menar kostar pengar, skadar miljön och tar mycket tid och ork.

– Om man Ă„ker in pĂ„ en station och tvĂ€ttar, dĂ„ kostar det pengar. TvĂ€ttar man hemma sĂ„ Ă€r det inte bra för miljön och det gĂ„r Ă„t mycket tvĂ€ttmedel och massa arbetskraft.

– Är man 70 Ă„r sĂ„ har man inte sĂ„ mycket ork att tvĂ€tta bilen. Nog tar det 45 minuter för mig innan jag Ă€r fĂ€rdig med den, sĂ€ger hon.

Ros-Marie menar ocksÄ att leran pÄ vÀgarna kan pÄverka trafiksÀkerheten.

– NĂ€r det nu börjar bli nollgradigt och fryser pĂ„ dĂ„ blir det Ă€nnu halkigare nĂ€r det blir lite isgegga i det dĂ€r.

– De Ă€r sĂ„ vĂ€ldigt noga med att prata om att det Ă€r en god arbetsmiljö, men en god arbetsmiljö gĂ€ller ju inte bara för de som arbetar utan ocksĂ„ för de runt omkring, sĂ€ger hon.

"En biltvÀtt för mig gör att jag inte kanske orkar göra sÄ mycket mer den dagen", sÀger Ros-Marie Norberg Lundh.
"En biltvÀtt för mig gör att jag inte kanske orkar göra sÄ mycket mer den dagen", sÀger Ros-Marie Norberg Lundh.

Lösningen pÄ problemet menar Ros-Marie kan vara att köra fler vatten- och sopbilar.

– Jag kan inte se problemet egentligen, det borde bara vara att sĂ€tta in vattenbilar och sopmaskiner som gĂ„r med jĂ€mna mellanrum och blöter vĂ€gen och sopar av den, jag har inte sett en enda sĂ„n köra, sĂ€ger hon.

Trots smuts och damm Àr Ros-Marie positiv till stÄlverket och all satsning som sker i Bodens kommun just nu.

– Det Ă€r vĂ€ldigt mycket positivt som hĂ€nder i Boden och det Ă€r jĂ€ttebra. Men man mĂ„ste se till att sĂ„dana hĂ€r saker fungerar ocksĂ„.

"Mycket positivt hÀnder i Boden just nu, men Àven det positiva har sina negativa sidor. Det grusrace som pÄgÄr inom kommunen har en förödande effekt pÄ vÄra vÀgar", sÀger Ros-Marie Norberg Lundh.
"Mycket positivt hÀnder i Boden just nu, men Àven det positiva har sina negativa sidor. Det grusrace som pÄgÄr inom kommunen har en förödande effekt pÄ vÄra vÀgar", sÀger Ros-Marie Norberg Lundh.

Johan Larsson Àr projektledare pÄ Bodens Kommun och han berÀttar att vattenbilar körs pÄ arbetsomrÄdet men inte pÄ riksvÀg 97.

– Vattenbilarna körs inom arbetsomrĂ„det, alltsĂ„ omfartsvĂ€garna mot Gamla LuleĂ„vĂ€gen och GruvbergsvĂ€gen.

Sopbilarna ska dÀremot köras Àven pÄ riksvÀg 97.

– Sopning har utförts över trafikplatsen och efter ramperna till och frĂ„n vĂ€g 97. Vi har Ă€ven anlitat Trafikverkets driftentreprenör för att sopa ramperna och en strĂ€cka lĂ€ngs vĂ€g 97, sĂ€ger Johan Larsson.

Körs vatten- och sopbilar fortfarande och hur ofta körs de?

– Vattenbilar körs vid behov, men det behovet finns inte i nĂ„gon egentlig utstrĂ€ckning med nu rĂ„dande vĂ€derförhĂ„llanden. Sopning utförs fortfarande och det utförs veckovis, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!