Ros-Marie Norberg Lundh och hennes Àr man bor i SÀvast och för att ta sig in till stan kör de vÀg 97, samma vÀg som gruslastbilarna anvÀnder för att transportera material till jÀrnvÀgsbygget. Under den senaste mÄnaden har Ros-Marie mÀrkt att vÀgen in till centrala Boden varit vÀldigt lerig.
â Jag har under sĂ€kert en mĂ„nads tid upplevt att vĂ€gen nĂ€r man Ă„ker in till Boden Ă€r fruktansvĂ€rt lerig, igĂ„r var det sĂ„ lerigt att, trots att vi hade vinterdĂ€ck pĂ„ bilen, fick vi sladd nĂ€r vi Ă„kte av vid TorpgĂ€rdsviadukten. Det var sĂ€kert fyra centimeter lera pĂ„ vĂ€gen, sĂ€ger Ros-Marie Norberg Lundh.
PÄ grund av leran och dammet frÄn gruslastbilarna mÄste hon numera tvÀtta bilen ofta, ibland varje dag om hon kört fram och tillbaka.
â Förra veckan var hemsk, jag har fĂ„tt tvĂ€tta den tre gĂ„nger pĂ„ tre dagar och den behövde tvĂ€ttas igen efter en körning till stan. Det behövs bara en resa fram och tillbaka sĂ„ Ă€r den en lerhög.
â Min man körde till stan i förra veckan, bilen var nytvĂ€ttad nĂ€r han Ă„kte och nĂ€r han kommer tillbaka sĂ„ var det lera till och med upp till fönsterrutorna. Man ville inte ta i dörrhandtagen, sĂ€ger hon.
En konsekvens som hon menar kostar pengar, skadar miljön och tar mycket tid och ork.
â Om man Ă„ker in pĂ„ en station och tvĂ€ttar, dĂ„ kostar det pengar. TvĂ€ttar man hemma sĂ„ Ă€r det inte bra för miljön och det gĂ„r Ă„t mycket tvĂ€ttmedel och massa arbetskraft.
â Ăr man 70 Ă„r sĂ„ har man inte sĂ„ mycket ork att tvĂ€tta bilen. Nog tar det 45 minuter för mig innan jag Ă€r fĂ€rdig med den, sĂ€ger hon.
Ros-Marie menar ocksÄ att leran pÄ vÀgarna kan pÄverka trafiksÀkerheten.
â NĂ€r det nu börjar bli nollgradigt och fryser pĂ„ dĂ„ blir det Ă€nnu halkigare nĂ€r det blir lite isgegga i det dĂ€r.
â De Ă€r sĂ„ vĂ€ldigt noga med att prata om att det Ă€r en god arbetsmiljö, men en god arbetsmiljö gĂ€ller ju inte bara för de som arbetar utan ocksĂ„ för de runt omkring, sĂ€ger hon.
Lösningen pÄ problemet menar Ros-Marie kan vara att köra fler vatten- och sopbilar.
â Jag kan inte se problemet egentligen, det borde bara vara att sĂ€tta in vattenbilar och sopmaskiner som gĂ„r med jĂ€mna mellanrum och blöter vĂ€gen och sopar av den, jag har inte sett en enda sĂ„n köra, sĂ€ger hon.
Trots smuts och damm Àr Ros-Marie positiv till stÄlverket och all satsning som sker i Bodens kommun just nu.
â Det Ă€r vĂ€ldigt mycket positivt som hĂ€nder i Boden och det Ă€r jĂ€ttebra. Men man mĂ„ste se till att sĂ„dana hĂ€r saker fungerar ocksĂ„.
Johan Larsson Àr projektledare pÄ Bodens Kommun och han berÀttar att vattenbilar körs pÄ arbetsomrÄdet men inte pÄ riksvÀg 97.
â Vattenbilarna körs inom arbetsomrĂ„det, alltsĂ„ omfartsvĂ€garna mot Gamla LuleĂ„vĂ€gen och GruvbergsvĂ€gen.
Sopbilarna ska dÀremot köras Àven pÄ riksvÀg 97.
â Sopning har utförts över trafikplatsen och efter ramperna till och frĂ„n vĂ€g 97. Vi har Ă€ven anlitat Trafikverkets driftentreprenör för att sopa ramperna och en strĂ€cka lĂ€ngs vĂ€g 97, sĂ€ger Johan Larsson.
Körs vatten- och sopbilar fortfarande och hur ofta körs de?
â Vattenbilar körs vid behov, men det behovet finns inte i nĂ„gon egentlig utstrĂ€ckning med nu rĂ„dande vĂ€derförhĂ„llanden. Sopning utförs fortfarande och det utförs veckovis, sĂ€ger han.