Ombyggnationen innebär att gatunivån blir densamma som entréerna till butikerna. Ombyggnaden kostar 9,8 miljoner kronor.
Ärendet hade kompletterats med en idéskiss. Där står bland annat Kungsgatan från Almgatan blir gågata där bara behörig trafik kommer att tillåtas.
Att det bara ska vara tillåtet för buss, taxi och varutransporter från Almgatan är enbart under byggnationen, sa Ramsus Joneland (V).
- Det är inte en framgångsfaktor att bygga om centrumkärnan utan biltrafik. Hur kommer det slå mot handeln? Det finns mycket som pekar på att det kommer att slå väldigt hårt, sa Egon Palo (M).
Kommunalrådet Torbjörn Lidberg (S) ansåg att Egon Palo ägnade sig åt skrämselpropagandan.
Moderaterna med stöd av oppositionen vill att kommunen ska bygga så att fordon kan mötas i korsningen och menade att den planerade gatan med en bredd på fyra meter inte kommer tillåta det.
- Vi yrkar på att Kyrkgatans gångfartsområde utformas så att det är tekniskt möjligt för fordon att mötas, svänga höger och vänster vid Kungsgatan, sa Johan Johansson (M).
Inge Andersson (S) menade att regleringen av trafiken sker senare.
- Det är inte bara tillgängligheten som avgör kundens val. När vi senare ska diskutera hur de lokala trafikföreskrifterna ska se ut ska vi inte bara titta på tillgängligheten för bilar. Utan hur kan vi skapa ett centrum som gör att man som kringstrosande person tycker det gemytligt, sa Inge Andersson.
Johan Johansson yrkade också på att det genomförs ett samråd med berörda aktörer innan bygget av den första etappen startar.
I övrigt ställde oppositionen upp på majoritetens förslag, men den röda majoriteten ställde inte upp på moderaternas yrkanden med reservationer som följd.