Så ska Boden få tågledningen

Bodens kommuns arbetsgrupp som jobbar för att rädda Tågledningscentralen i Boden har träffat dess högsta ledning igen. Denna gång har man visat på Boden-Luleå regionens möjligheter att utveckla tågledningscentralen genom utbyggnad, utbildning och forskning.

JOBBEN. Torbjörn Lidberg, kommunalråd i Boden, kämpar för jobben.

JOBBEN. Torbjörn Lidberg, kommunalråd i Boden, kämpar för jobben.

Foto: Fotograf saknas!

BODEN2014-12-11 16:34

– Jag tycker ledningen tog till sig vår nya information på ett bra sätt och den kommer finnas med i det fortsatta arbetet, säger kommunalrådet Torbjörn Lidberg (S).

Kommunalrådet hade med sig kommunchefen Anders Sandberg och Jeanette Nilsson, tillväxtchefen, som leder arbetsgruppen. Med på den så kallade hearingen var också länsstyrelsens kommunikationschef Bo-Erik Ekbom. Från Tågledningscentralens sida deltog bland annat Palle Eriksson, som är chef för alla tågledningscentraler och Caroline Ottosson, vice generaldirektör i Trafikverket.

– Länsstyrelsen, landstinget och Luleå och Bodens kommuner har redan skickat in en remiss. Det har man gjort på alla orter. Det vi presenterade under torsdagen var hur man skulle kunna utveckla tågledningscentralen i Boden som i så fall skulle bli större, säger Torbjörn Lidberg, Bodens kommunalråd.

Utveckling och utbyggnad

Det arbetsgruppen tagit fram är underlag som finns för utbyggnad, utbildning, samarbete med andra, forskning och utveckling.

– Vi har ju kommunala tomter i närheten av nuvarande tågledningscentral för utbyggnad. Vi har också ett sjuttiotal byggbara tomter för personer som ska börja jobba här. En utbyggnad kommer att skapa flera hundra jobb, säger Lidberg.

Enligt kommunalrådet är också tågcentralens ledning klart medveten om att man i Norrbotten har speciella transporter och att många av dem är gränsöverskridande.

– Det finns också möjligheter att styra trafiken på den norska sidan på Lofotenbanan. Vi har ju också övergången till Finland. I Norrbotten körs ju också hälften av den tunga tonaget på malmbanan. Två, tre gruvor är på väg att öppna så man räknat därför med en dubbel ökning av tonaget. Norrbottniabanan blir också av om det inte blir ett regeringsskifte

– Vi har ju också forskning och utveckling av räls, signalsystem och gränsöverskridande trafik. Sedan har vi också en tung aktör i LKAB som vill att man moderniserar och även helst ser att Tågledningscentralen blir kvar i regionen i Norrbotten, säger Torbjörn Lidberg. (S).

Besked väntar

Strax efter årsskiftet eller mest troligt under våren kommer det komma ett besked var den nya Tågledningscentralen ska placeras.

– Mötet var jättepositivt. Man har läst på lite bättre. Det har ju kommit in över hundra remisser från åtta orter. Alla slåss ju givetvis för sin överlvand. Det gör vi i Boden också. Kommunen har också erbjudit sig att vara med i en arbetsgrupp vad gäller utvecklingssidan, säger Lidberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om