FöreslÄr Àndring: "Fördelarna mÄnga och vÀldigt stora"

Förslaget till ny detaljplan för infrastrukturkorridoren frÄn Södra Svartbyn till stÄlverket Àr pÄ granskning. Egon Palo (M) bedömer, att tÄgseten lika gÀrna kan ta den södra infarten och ta den strÀckningen upp till H2GS. "TÄgen har ju back."

Montage som visar hur man tÀnkta dra den nya infrastrukturkorridoren frÄn trafikplats Södra Svartbyn.

Montage som visar hur man tÀnkta dra den nya infrastrukturkorridoren frÄn trafikplats Södra Svartbyn.

Foto: Mats Engfors och Sandell/Sandberg

Boden2022-08-03 09:04

Den nya vĂ€g- och jĂ€rnvĂ€gskorridoren i Södra Svartbyn kommer pĂ„verka Dan Karlssons boende negativt. Han har berĂ€knat att jĂ€rnvĂ€gsspĂ„ret kommer gĂ„ 35 meter frĂ„n hans tomtgrĂ€ns. Även andra bybor har protesterat.

Förslaget Àr att bygga en avfart för tÄg frÄn Boden och en för tÄg frÄn LuleÄ. Egon Palo föreslÄr en annan lösning.

– Det Ă€r dubbelspĂ„r dĂ€r södra anslutningen ansluter till jĂ€rnvĂ€gen mellan Boden och LuleĂ„. Det innebĂ€r att övrig trafik inte störs av den hĂ€r manövern, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– I dagslĂ€get berĂ€knas, att det kommer gĂ„ cirka Ă„tta till tio tĂ„g Ă„t vardera hĂ„llet till och frĂ„n H2GS. Tidskostnaden kan uppskattas till cirka tio till 15 minuter för tĂ„gen norrifrĂ„n.

Egon Palo menar, att bolaget ÀndÄ mÄste ha ett lager av malm för att kunna parera eventuella störningar, som kan uppstÄ vid en eventuell tÄgurspÄrning eller andra störningar.

– SĂ„ den tidsĂ„tgĂ„ngen Ă€r försumbar. Vem vet, pĂ„ lĂ„ng sikt kanske en del av malmen till H2GS kommer frĂ„n LuleĂ„ hamn.

Han framhÄller, att fördelarna Àr mÄnga och vÀldigt stora med hans förslag. För det första pekar han pÄ att bodensarna ska bÀra en del av kostnaderna för infrastrukturkorridoren, som nu Àr planerad.

– Besparingen pĂ„ infrastrukturen blir cirka 50-100 miljoner kronor. Dessutom kommer vĂ€gen mot Södra Svartbyn vara avgrĂ€vd i sex till Ă„tta mĂ„nader, vilket försvĂ„rar för rĂ€ddningstjĂ€nst och ambulans samt alla boende i Svartbyn som anvĂ€nder den vĂ€gen, sĂ€ger Egon Palo.

Han tillÀgger, att störningar för boende i omrÄdet inte kommer öka lika mycket, eftersom spÄret delvis kommer lÀngre bort frÄn boende pÄ Gideons linda.

– Hela byggtiden kommer att förkortas avsevĂ€rt.

Lars Andersson, mark- och exploateringschef, uppger att planförslaget tidigare varit ute pÄ samrÄd och att man nu Àr pÄ steg tvÄ i processen. Förslaget Àr pÄ granskning och intressenter kan lÀmna synpunkter till och med 23 augusti.

– Planarbetet Ă€r i ett lĂ€ge dĂ€r berörda Ă„terigen fĂ„r möjlighet att lĂ€mna synpunkter pĂ„ planförslaget. Efter granskningen kommer vi att sammanstĂ€lla alla inkomna synpunkter i ett sĂ„ kallat granskningsutlĂ„tande. DĂ€r tar vi stĂ€llning till och framför kommunens kommentarer till synpunkterna. Först i det lĂ€get föreslĂ„r vi vilka synpunkter, som kommer tillgodoses i det fortsatta arbetet.

Karta: Gideons vÀg
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!