De salar som inventerats är nämndsalen, fullmäktigesalen och kommunstyrelsesalen.Tjänstemännen kanslichefen Carina Hallnor och fastighetschefen Conny Bergvall har fått ett uppdrag av politikerna att se över mötessalarnas nuvarande standard som behöver förbättras. De har haft ett första möte med konsulten.
Carina Hallnor visar upp ks-salen där möblemanget tjänat ut. I mitten finns mycket onyttjad yta där man placerat ett konstverk.
– Syftet med upprustningen är att få bättre funktionalitet i våra salar. Pålitlig, enkel teknikutrustning samt ändamålsenlig möblering, mer flexibel möblering för att kunna utnyttja salarna på ett bättre sätt. Nya möbler med mindre bord som kan formas som en hästsko för 25 personer. Det måste även finnas mer plats för ersättare och andra åhörare än det finns i dag, säger Carina Hallnor.
Det har också varit problem med att nyttja den tekniska utrustningen med mikrofonerna som står på borden.
– Det ska inte behöva ta fem-tio minuter att komma igång med sammanträdena för att mikrofonerna inte fungerar. Som det varit många gånger, säger vice kommunalråd Catarina Ask(MP).
Ett alternativ skulle istället vara hängbara mickar i taket både i ks-salen och fullmäktigesalen. Allt för att spara tid och slippa springande politiker på väg mot talarstolen.
– Man ska kunna prata från varje plats för att minska behovet av förflyttningar under pågående möten.Votering som i dag sker muntligen bör kunna ske på ett automatiskt sätt, kanske via programmet som vi använder för att publicera material. Man kan även tänka sig att sköta närvaron via programvaran.
Fullmäktigesalen ska också handikappanpassas och podiet längst fram krympas och göras mer ändamålsenligt. Fullmäktigesalen var tidigare rättegångssal.
– Sidoläktaren är inte heller funktionell. Därifrån ser man inte de bilder som presenteras på fullmäktige på overheadskärmen.
Mötessalarna ska också bli bättre rustade med laddningsstationer eftersom politikerna idag har " paddor" istället för papper med sig på sammanträdena.
Huvudmålet är att mötessalarna som i dag upplevs som " skräpiiga" och är dåligt omskötta ska bli lite hemtrevligare att vistats i efter uppfräschningen.
– I dag känner ingen ägarskap för dessa utrymmen och det syns. Kontorsmaterial, skräp och kablar lämnas framme för att ingen sköter om utrustningen eller lokalen.
Enligt Hallnor finns det också ett stort behov att ha en IT-kunnig verksamhetsvaktmästare.
– Vi behöver kunna få hjälp om något krånglar på plats. Idealet är om någon har i uppdrag att syna lokalerna och åtgärda eventuella fel. Diskussion pågår om en sådan befattning, säger Hallnor.
Möblering och eventuell ombyggnad sker i samråd med fastighetsförvaltningen som äger stadhusets lokaler.
I början av februari kan det komma ett första förslag på utformning som sedan ska diskuteras med politikerna.
– Några pengar är inte avsatta, utan kostnaden tar vi upp när vi sett vad man kan göra, säger vice kommunalrådet Catharina Ask (MP).
– I dag går inte heller att säga när vi kan börja bygga om. Allting beror på hur fort politikerna godkänner skisserna de får och vad man är beredd att det ska få kosta, säger fastighetschefen Conny Bergvall.