På fredagen fanns organisationen Ung Företagsamhet Norrbotten på Björknäsgymnasiet för att informera om den regionala UF-mässan " Entreprenörskap på riktigt 2017" som hålls i Piteå 20-30 mars,
– Ung Företagsamhet jobbar nära näringslivet. Vi är bryggan mellan skolan och näringslivet, säger Camilla Svantesson.
Under eventet så arbetade också UF-eleverna i workshops och körde Draknästet. I Boden var 65 elever och 18 företag anmälda till att pitcha för näringslivsjuryn som fanns på plats.
– För många elever är det första gången som de måste prestera något utanför skolan. Draknästet är till för att eleverna ska veta hur de ska agera när de pratar om sina affärsideér. Det är också en bra övning för dem att lära sig sälja in sig själva, säger Camilla Svantesson.
Enligt henne är det viktigt för eleverna att få lite feedback av företagsproffs.
– Idag kan dockl bara ett UF-företag vinna äran. Vinnaren får 250 kronors rabatt på sin mässhyra på regionala UF-mässan i vinst, säger Camilla Svantesson.
Vid elvatiden var det dags för eleverna att pitcha en minut inför juryn som bestod av Malin Winsa, Boden Business park, Marina Eriksson, GoBusiness och David Jansson, Ekonomihuset. Efter eleverna marknadsfört sina UF-företag så överlade juryn en kort stund och kallade sedan in eleverna och gav dem feedback, på vad som var bra och vad de kan förbättra för att nå längre med sin affärsidé. Något som eleverna uppskattade och tog till sig.
KNK Design UF drivs av Joel Kämpe, Gustav Stålnacke Johansson och Erik Stenberg. De designar logotyper och profiler åt företagen eller andra som vill ha den här typen av varor.
-Pitchen gick bra och vi försökte täcka in alla delarna som efterfrågas, säger Joel Kämpe.
-Jag tycker vi fick bra gensvar. Juryn ville att vi skulle fokusera mer mot klasstilen, eller att vi har en hög klass på våra designprodukter, säger Johansson och Stenberg.
NSD hängde även med in i juryrummet med UF-företaget Ekologic Cupcake som drivs av gymnasieeleverna Zaga Angeria och Iris Bäcklund. De fick blott en minut på sig att sälja in sin affärsidé.
– Det vi skulle ta med oss enligt juryn var att man kan behöva cupcakes när som helst i vardagen. Inte bara vid fester, kalas eller evangemang. Utan kanske bara en vanlig måndag, säger Zara Angera.
Shermineh Hassankhani och Linda Ekman visade upp sin egenhändigt gjorda väldoftade Luxury Soap. Deras tvål är mer miljövänlig än pumptvålen som kommer i plastförpackning.
- Man tar även mindre av vanlig tvål än pumptvål, säger tjejerna.
Enligt juryn hade tvålföretaget med bra statistik som också är viktigt och tjejerna framförde sin pitch på ett humoristiskt, avspänt sätt. Därför tog de hem första priset som ger dem rabatt på mässpriset på den regionala UF-mässan.
– Vi kände att vår uppvisning gick bra så då var det jätteroligt att vinna, tycker Shermineh och Linda.
De fick också möjlighet att visa de andra eleverna hur en bra segerpitch ska se ut.
– Jag tycker alla som är här ska ge sig själva en stor applåd för att ni varit med och vågat framträda trots nervositet. Ni är alla lika stora segrare i dag, säger Camilla Svantesson, Ung Företagsamhet.