NSD skrev igår om utbildningen av lokförare som riskerar att läggas ned i Boden för att det saknas LIA-platser. Frågan gällde också vad man kan göra åt SJ Norrlandståg som är ensam om att inte ställa upp för lokförarutbildningen i länet.
–Vi kan inte sätta hårt mot hårt, men skriva brev och även träffas och diskutera vad som kan göras för att bolagen ska ställa upp med LIA-platser, säger Christel Wiman, VD för branschorganisationen Tågoperatörerna.
Hon är oroad över bristen på LIA-platser.
–Så ser det ut i hela landet. Man kan ju fråga sig kanske om utbildningarna ligger på rätt ställen i dag. Men givetvis måste företag som vill anställa lokförare framöver också bidra till att vi får fram lokförare. Det är ju själva basnivån, säger Christel Wiman.
Enligt henne så kan ett sätt att öka praktikplatserna vara att kanske se över utbildningen vad gäller upplägg och innehåll.
-Så att utbildningen anpassas till de behov som företagen har. En kort lösning kanske vore att alla operatörer måste ta ett antal LIA-platser utifrån det antal lokförare man har.Det måste helt klart till fler klarare regler, säger Christel Wiman.
Enligt henne finns det idag inga uttlade avtalskrav vad gäller LIA-platser, men målet är att hitta långsiktiga lösningar.
Hon säger att Tågoperatörerna haft möten med yrkeshögskolan, internt inom branschen och det finns även en pågående arbetsgrupp som ser över hela lokförarutbildningen.
-Vi vill få en modern utbildning för de lokförare som ska komma ut i arbetslivet.Då måste det även finnas LIA-platser.