Inspektionen bedömer att vissa delar på språkintroduktionsprogrammet fungerar väl, men pekar på förbättringsområden.
Eleverna är av organisatoriska skäl begränsade i sina val av studiegrupp och ämnen. Elevens individuella målsättning med utbildningen framgår inte i den individuella studieplanen.
Förutom att elevhälsan inte är delaktig i det hälsofrämjande arbetet finns inte något utvecklat samarbete mellan elevhälsan och skolan övriga personal.
Utbildningsnämnden skriver i sitt svar till Skolinspektionen att elevens lång- och kortsiktiga mål framgår av den individuella utvecklingsplanen och att kommunen ska undersöka om det är tekniskt möjligt att lägga in elevens mål även i studieplanen. Rektor ansvarar för att målen även framgår i den.
Eleverna på programmet erbjuds nu hälsosamtal, som också innefattar hälsoundersökning. Arbetet inleddes under november och kommer pågå under hela läsåret.
För att utveckla samarbetet mellan elevhälsan och skolenhetens övriga personal avser chefen för elevhälsan och rektorn att utarbeta en handlingsplan.
Nämnden har också fått en barnchecklista att besvara. Bland annat finns den här fråga med: Innebär beslutet att barns och ungdomars sociala, ekonomiska och kulturella rättigheter beaktas? Kommunens svar är att frågan inte är relevant för ärendet.
Bodens kommun ska senast i mitten av juni redovisa en uppföljning till Skolinspektionen över vilka åtgärder som vidtagits och planerats.