Skarp kritik från JO
Justitieombudsmannen, JO, riktar allvarlig kritik mot överförmyndarnämnden i Boden. Beslutet att entlediga en mamma som var god man för sin dotter var felaktigt på flera sätt.
Överförmyndarnämnden i Boden har gjort flera misstag när en god man byttes ut. Bland annat har nämnden felaktigt påstått att det var huvudmannen som begärt att få en ny god man. FOTO: Jonas Lindsköld
Foto: Jonas Lindsköld
I januari 2009 skedde så. Mamman överklagade till tingsrätten, som senare upphävde nämndens beslut.
Fick inte ta del
Justitieombudsmannen Cecilia Nordenfelt anser, att innan nämnden fattade sitt beslut, så borde den gode mannen fått ta del av utredningsmaterialet som låg till grund för nämndens avgörande.
Cecilia Nordenfelt konstaterar, att det av nämndens beslut vare sig framgår vilken information som legat till grund för entledigandet eller på vilket sätt informationen utgjort skäl att entlediga den gode mannen.
Hon skriver att ett beslut ska vara klart och tydligt motiverat och att det ska gå att läsa vad som varit avgörande för utgången och Cecilia Nordenfelt anser att överförmyndarnämndens beslut är oacceptabelt otydligt.
Samma beslut två gånger
Hon påpekar vidare, att nämnden fattat beslut att entlediga den gode mannen två gånger.
Dessutom har huvudmannen varit helt utan ställföreträdare en tid. Det är något som överförmyndaren bör sträva efter att undvika, enligt JO.
När en ny gode man utsågs uppgav nämnden felaktigt att huvudmannen själv ansökt om en ny god man.
Berättade inte för dottern
Nämnden har inte heller kommunicerat med dottern inför beslutet att entlediga hennes mamma som god man. Den enskilde har rätt att yttra sig om det kan ske, påpekar Cecilia Nordenfelt.
Hon konstaterar att överförmyndarnämnden i Boden i flera avseenden underlåtit att handlägga det aktuella ärendet i enlighet medgällande bestämmelser. Därför förtjänar nämnden kritik.
Fick inte ut handlingar
Cecilia Nordenfelt har också granskat hur nämnden hanterat begäran om att få ta del av allmänna handlingar.
När den gode mannen hade entledigats begärde hon att få ta del av de handlingar som låg till grund för beslutet. Hon hänvisades till det företag som skickat handlingarna. Det var givetvis fel, skriver Cecilia Nordenfelt.
Hur lång tid hon fick vänta på handlingarna är oklart, men enligt JO fanns inget legitimt skäl att avvakta med att lämna ut handlingarna till henne. Hon borde ha fått handlingarna samma dag eller senast dagen därpå.
Ett besked att lämna ut handlingar bör lämnas samma dag som begäran gjorts. Någon eller några dagars fördröjning kan dock godtas, enligt JO.
Med den allvarliga kritiken avslutar JO Cecilia Nodenfelt ärendet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!