Skrot som kostar skattebetalarna pengar

Kommunen får titt som tätt anmälningar om nedskräpade områden. Finns ingen ansvarig inträder kommunens renhållningsansvar om det råder allemansrätt på området. Det kostar skattepengar att städa upp.

Dyrt. När ingen kan hållas ansvarig för nedskräpning inträder kommunens renhållningsansvar.

Dyrt. När ingen kan hållas ansvarig för nedskräpning inträder kommunens renhållningsansvar.

Foto: Lena Tegström

BODEN2015-07-23 20:18

En av miljöinspektörerna i Boden har inspekterat ett par fastigheter på Torpgärdan. Kommunen äger marken där det står sammanlagt fem skrotbilar, två stycken behållare, en grön container, ett lass tegelpannor, ett 100-tal plastlådor, metallskrot, högar med trämaterial, lastpallar, grushögar plus annat skräp. Hela området är i behov av uppstädning. Det finns inga uppgifter på vem som skräpat ned förutom att registreringsskyltarna satt kvar på två av fordon där den ena ägaren bor i Eskilstuna.

Samtliga fordon bedöms som uttjänta och bör transporteras bort, eftersom de utgör en miljöfara. I första hand är det fordonets ägare som ska ta hand om det. Kommunen kan forsla bort fordonen och skicka räkningen till ägaren.

Men när det inte finns någon ansvarig för övrig nedskräpning på mark där allemansrätt råder inträder kommunens renhållningsansvar.

Kommunen har inspekterat ytterligare ett område i Sandträsk med tre uppställda bilar. En bil saknade registreringsskylt och runt den låg även dunkar och annat avfall. Bilen bedöms vara skrotmässig. Även det här området måste städas upp.

Tekniska förvaltningen har fått båda ärenden på sitt bord att åtgärda. Att ta hand om allt skräp och skrot som folk slänger kostar pengar. Kommunen har ett anslag på en halv miljon kronor för renhållning på allmän plats och allmänna vägar. I den summan ingår dock även vägstädning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om