Bodenbo hade tidigare Comhem som leverantör av bredband och TV för sina 1800 hyresgäster. Men genomförde en upphandling där bredbandstjänsterna levereras i stadsnätet och BDTV vann upphandlingen som tv-leverantör. Men i dag när Comhem släcker ned sitt nät så kan Bodenbos kunder ändå inte se vissa kanaler på grund av Discowery Networks agerande. Hundratusentals hushåll har blivit av med flera av sina tv-kanaler för att förhandlingarna mellan Telenor och Discovery har strandat.
De områden som påverkas hos Bodenbo finns i Sävast, Erikslund, Centrum , Sveafältet, Prästholmen.
– Det känns jättetråkigt att nedsläckningen av vissa kanaler ska hända samtidigt med övergången från Comhem till BDTV i dag 1 februari. Alla våra hyresgäster drabbas. Nedsläckningen betyder att vi har problem med att tekniskt flytta över alla teveabbonmang från Comhem. Folk ringer och förstår inte varför de inte kan få in sina kanaler. Tyvärr är det inget som Bodenbo kan påverka, säger Johan Johansson, vd för Bodenbo.
Bodenbos hyresgäster påverkas genom att de inte kan få in kanal 5, kanal 9, kanal 11, Discowery och Animalplanet från basutbudet enligt tv-leveratören och andra kanaler givetvis som hyresgästerna har som extra utbud.
– Totalt är det tolv kanaler som släcks ned i hela landet och allt som allt drabbas 900 000 svenskar på grund av nedsläckningen. I dag vet vi inte när förhandlingen ska avslutas och det kommer många frågor från våra kunder i dag som vi inte kan svara på, säger Johansson.
Enligt Lars-Göran Jansson, BDTV, handlar problemet om att de leverantörer som Bodenföretaget köper tjänster av ligger i förhandling rörande priser.
– Discovery Networks går via Thorsatelliten och ingen får ned signalen nu för Discovery har stängt av den biten. Samma sak drabbade Telia för ett tag sedan. Då stängde man signalen en vecka. Det är inget annat än maktmissbruk och ett problem som vi inte kan råda över. Det må vara hänt att det drabbar oss som företag men nu drabbar det kunderna. Vi jobbar och försöker hitta en lösning att kringgå detta men det är jättesvårt, säger Jansson.
BDTV har förutom 1800 nya kunder från Bodenbo även haft 200 kunder från Bodenbo sedan tidigare.
Hur kompenseras era tv-kunder om de inte kan få in alla kanaler?
– Det är inget som jag vet i dag. Det får vi ta sedan, säger Jansson.