Maria Eliasson har jobbat 20 år åt Bodenbo. Hon gick direkt till deras kundtjänst efter att ha förlorat jobbet hos HSB 1999.
– Jag fick jobb veckan efter uppsägningen. Arbetsmiljön har varit bra tills 2015-2016 då vi fick en ny ledning. Efter det har det varit lite turbulent och flera har slutat. Ledningen har misstrott personalen och folk har mått dåligt. Det har funnits ett pyrande missnöje över hur vd och personalchef skött personalfrågorna, säger Maria Eliasson.
Som hyresförmedlare på kundtjänsten har hon hjälpt kunderna som kontaktar Bodenbo. Det Bodenbo gjort är att ha minskat tre hyresförmedlare med en tjänst. Den arbetsuppgiften har tagits över av bovärdarna istället i maj.
– Även om det pågår en digitalisering med anmälningar så kommer telefonen aldrig att försvinna. Bodenbo har idag många äldre hyresgäster som saknar dator och de måste också få hjälp. Det är kanske därför jag blivit en belastning. Jag har inte fått något skäl varför jag som har längst arbetstid ska sägas upp.
De andra som blev kvar i kundtjänsten har två-tre års anställning. Redan ett halvår innan omorganisationen så kontaktades Maria av personalchefen Bert Lundqvist.
– Personalchefen ville också att jag skulle söka nytt jobb. Jag frågade då om han skojade. Han ville att jag skulle säga upp mig. Inte att jag skulle bli uppsagd, säger Maria Eliasson.
Personalchefen gav Maria en veckas betänketid, men hon ville vara kvar. Lundqvist erbjöd då henne jobbcoach för att skriva cv.
– Först vid tredje träffen fick jag veta att det var en digitalisering och att man sparade min tjänst och ändrade det till arbetsbrist. Det har blivit en slags efterkonstruktion från arbetsgivarens sida. I dag gör bovärdarna mitt jobb.
Bodenbos fackliga ombud jobbade också på kundtjänsten.
– Hon försökte nog men fick knappt någon information. Det finns kollektivavtal så jag ringde Unionen men fick dålig respons. Enligt facket skulle arbetsgivaren kontakta dem vid uppsägning.
– Jag minns vi hade ett möte på förmiddagen när förhandlingen senare genomfördes. Cheferna visade mig papperet med överenskommelsen. Jag frågade då om inte facket skulle vara med.
– Våran vd sade då att det är mellan oss och det är inte säkert att det blir samma utgång om facket är med.
Varför skrev du på?
– Jag kände att de ville ha bort mig och mådde jättedåligt. Inte många har stöttat mig, inte facket heller. Unionen borde ha agerat. Jag tvingades göra något jag inte ville eller skulle ha gjort.
Efter Maria Eliasson skrivit på, ringde vd Johan Johansson till ombudsmannen och genomförde en förhandling om övertalighet. Turordningen nämndes inte eftersom man träffat ett avtal.
- Arbetsgivaren vill bara köra racet med mig och lämna facket utanför. Jag tycker att Bodenbos ledning betett sig väldigt dåligt mot mig. Jag har däremot fått mycket stöd från hyresgäster som ringt och varit ledsna. Några har också skickat mig blommor efter de hört vad som hänt.
Normal uppsägningstid är sex månader. Bodenbo gav Maria fyra månader extra för de kunde sparka henne.
– Jag fyller 50 i sommar och är ensamstående mamma. Så inte är det lätt att gå ut i arbetslöshet och söka jobb. Att jag ställer upp och berättar min historia är för att jag tycker att det här borde komma ut.