Upptäckten på den gamla delen av Haparandabanan gjordes vid lunchtid på onsdagen.
–Det är en allvarlig störning som kommer att kräva ett omfattande återställningsarbete, säger Fredrik Rosendahl, chef för järnvägsunderhållet på Trafikverket.
Stoppet påverkar i första hand godstrafiken till och från Billerud i Karlsborg och finska Outokumpus ståltransporter.
Enligt Fredrik Rosendahl utreds grundorsakerna till sättningen just nu för att så snabbt som möjligt sätta in de rätta åtgärderna.
–Det har kommit enorma nederbördsmängder i år och det omsätts ju i vatten under våren. Så att sättningen har någon slags koppling till vatten är vi säkra på, säger Fredrik Rosendahl.
Är det dyrt att åtgärda?
–Det beror alldeles på omfattningen och vad vi behöver göra. Just nu har vi ute ett antal arbetsmaskiner på plats. Vi kommer även att behöva ta upp makadamtåg och spårriktningsresurser. Vi kommer att lyfta bort spåren, gräva ur banken och återfylla den med makadam. Det är samma material som tidigare men här går vi längre ned och packar först ihop det som finns för att sedan återfylla, säger Henrik Rosendahl.
Det viktigaste för Trafikverket är att man gör rätt åtgärder från början.
Hur fördelas kostnaderna?
–Trafikverket åtgärdar sättningarna. Det är Trafikverkets uppdrag att att återställa infrastrukturen. Sedan finns det trafikeringsavtal mellan järnvägsoperatörerna och Trafikverket som reglerar dessa bitar. Sedan har också Green Cargo sina egna avtal mellan sig och sina kunder, säger Henrik Rosendahl.
Den första prelimära prognosen antyder att stoppet kan vara åtgärdat till 1 maj.
–Det är vår prognos men vi försöker jobba så snabbt som möjligt,säger Fredrik Rosendahl, Trafikverket.
Green Cargo trafikerar i dag sträckan med två tåg per dag eller tio tåg i veckan som ställs in.
Vad finns det för alternativa transporter under stoppet?
–Det är en fråga som avgörs i samråd med kunder så frågan bör kanske ställas till respektive företag. Man löser det efter kundernas önskemål, säger Lars Värnberg, gruppchef på Green Cargo Luleå, Boden, Piteå, Haparanda och Karlsborg för förare och bangårdspersonal.
Det kunderna kan göra enligt Värnberg under totalstoppet är att avboka vissa transporter och boka om dem igen när banan är farbar.
–När det gäller vagnar som har containrar på sig kan vi omleda dessa till Luleå Kombiterminal. Där lastar man om dem till lastbil och kör upp dem till Haparandra, säger Lars Värnberg, Green Cargo.