Norrtåg är beställare och Tågkompaniet utförare av tågtrafiken på den aktuella järnvsträckan.
– De har köpt sin biljett av Tågkompaniet, så det är alltid utföraren som resenärerna ska vända sig till. Sedan ska Tågkompaniet i sin tur om vi har gjort fel kräva oss på det de har betalat ut i ersättning. Att Trafikverket som tillhandahåller själva järnvägssystemet skulle gå in och kompensera den enskilda kunden som har köpt biljett av någon blir orimligt. Bakvägen kan vi föra en diskussion med Tågkompaniet vem som har gjort fel, men det ska inte kunden behöva lida av.
Han skulle själv som kund inte tycka det var roligt att bollas mellan olika aktörer.
– Har man ropat ut att tåget är försenat då är det rimligt att ropa ut när det kommer också. Det har jag all förståelse för, säger Lennart Helsing och ber att få återkomma efter att han tagit reda vad som hänt.
Han konstaterar att paret Nordström i Boden råkat ut för något som han själv tycker är mycket olyckligt.
– De har fått beskedet att tåget är försenat och ska avgå klockan 11.35. Jag har kontrollerat i våra system och tåget kom in i rätt tid, 11.03. Sedan stod det av någon anledning stilla. Det måste man prata med tågoperatören om, för vi kan inte hitta att det skulle bero på oss. Vi hittar inget fel i järnvägsanläggningen, som skulle förklara det. Utan tåget kom in i tid, men blev försenat i avgången. Sedan valde man att köra tidigare än den avgångstid man meddelat oss, säger Lennart Helsing
Han tillägger att om de säger ny avgångstid måste man själv gå ut och kolla det på perrongen, men påpekar samtidigt att han själv inte skulle göra det före den nya angivna avgångstiden.
– Det är fullt förståeligt. Det är en jättetrist historia när vi får en ny avgångstid och sedan sitter de där inne och missar tåget. Det är bara att beklaga det, men man måste ändå ta upp det med tågoperatören som man köpt biljetten av.
Norrbottens Media har haft kontakt med Maria Bäckström, pressansvarig på Tågkompaniet, utan att lyckas få en kommentar.