Olofsson sÀger inledningsvis att han kört vÀg 757 sÄ han vet "hur dÄlig den Àr".
â Det Ă€r vĂ€ldigt ojĂ€mnt och dĂ„ligt pĂ„ vĂ€gstrĂ€ckan, sedan har vi haft en ovanligt svĂ„r tjĂ€llossning i Ă„r som inte gjort saken bĂ€ttre.
VĂ€gen var visst besiktad?
â VĂ€gen tillhör driftomrĂ„de Boden. VĂ€garna besiktas med regelbundna intervaller. Ju högre trafikerad vĂ€g ju oftare inspekteras den.
â Jag tror den hĂ€r vĂ€gen inspekteras varannan vecka. Det man mer gör dĂ„ Ă€r att se om det uppstĂ„tt akuta problem, eller ligger lösa block i nĂ€rheten. Vi behöver inte konstatera att vĂ€gen Ă€r i dĂ„ligt skick för det vet vi.
â BetrĂ€ffande underhĂ„llet sĂ„ genomför vi Ă„tgĂ€rder och lejer in entreprenörer Det Ă€r planerat underhĂ„ll pĂ„ kortare strĂ€ckor lĂ€ngs den dĂ€r vĂ€gen till hösten. Man ska plocka sten och lĂ€gga lite ny belĂ€ggning.
Byborna vill ha en totalrenovering?
â Trafikverket har för lite pengar. Vi har jĂ€ttemĂ„nga vĂ€gar i Norrbotten som Ă€r i jĂ€ttedĂ„ligt skick och den hĂ€r vĂ€gen Ă€r en relativt lĂ„gt trafikerad vĂ€g.
Det passerar ungefÀr 400 fordon pÄ vÀgen per dygn.
â Den budget för vĂ€gunderhĂ„ll som vi har rĂ€cker inte för de behov som vi har.
Ofta blir det landsbygden som fÄr stryka pÄ foten?
â Ja, vi mĂ„ste prioritera. I första hand kommer det högprioriterade vĂ€garna som E 4, E 10 och vĂ€g 97. Vi har faktiskt rustat ett par vĂ€gar runt Gunnarsbyn förra Ă„ret. Vi frĂ€ste upp och lade ny belĂ€ggning, sĂ€ger Olofsson.