På söndag kväll runt 19-tiden arbetade Mikael Andersson Junkka, 51, med att ploga vägarna. På en obevakad övergång körde ett godståg från Green Cargo på hjullastaren Mikael Andersson Junkka körde. Som följd av kollisionen avled han.
Läs mer : Om dödsolyckan
Polisen har inlett en förundersökning. Olyckan har även anmälts till Arbetsmiljöverket. Trafikverket initierade även en egen utredning och på onsdagen kunde Helena Rådbo berätta mer om uppgifterna som hittills kommit fram kring dödsolyckan.
– Det var ett norrgående godståg som körde på en hjullastare, som var ute för att snöröja vägen, men inte på uppdrag av Trafikverket och inte för att röja i själva plankorsningen, säger hon.
Mikael Andersson Junkka arbetade för Hanséns Bil och Maskin.
– Vid kollisionen var han på väg över den obevakade järnvägsövergången, säger Helena Rådbo. Han kom körande på vägen som går parallellt med järnvägen och svängde höger in över plankorsningen framför tåget, som körde ungefär 90 kilometer i timmen och kolliderade med hjullastaren.
Tåget och hjullastaren kom från samma håll. Det var lättare snörök vid i olyckstillfället. Helana Rådbo uppger att det är känsligt när man åker bredvid tåget för då har man tåget bakom sig.
– Antagligen hann han inte uppfatta det. Det är så vi tolkar det, säger hon och fortsätter:
– Det är en väldigt preliminär siffra när lokföraren såg traktorn, men han ska ha sett den cirka 100 meter före övergången och såg att traktorn var på gång. Jag vet inte vad lokföraren tror, men antagligen att föraren skulle se tåget. Istället körde han in i plankorsningen och i 90 kilometer i timmen tar det bara några sekunder så är man framme på 100 meter. På den sträckan hinner inte tåget stanna. Det är omöjligt. Det var tolv lastade godsvagnar med hög vikt. Det finns ingen chans att stanna på den sträckan. Det tar kanske en halv minut att stanna det tåget. Det är väldigt olyckligt att det blir så här.
Lokföraren blev chockad och togs om hand av Green Cargo enligt de rutiner företaget har vid sådana här allvarliga händelser.