NSD har varit i kontakt med flera kÀllor som har insyn i Trafikverkets verksamhet.
De hÀvdar följande: det finns fÄ större aktörer som kan ta större entreprenader i Norrbotten. Detta gör att det lÀtt skapas nÀra relationer mellan projektledare och entreprenörererna.
â Det Ă€r inte sĂ„ mĂ„nga det handlar om. Det Ă€r Peab, NCC, Skanska och kanske ett par företag till. Man kommer i kontakt med samma personer gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng. Det Ă€r klart att det lĂ€tt kan bli vĂ€nskapsband, sĂ€ger en kĂ€lla till NSD.
Finns en press
Dessutom finns det en press pÄ projektledare att ta projektet i hamn. Kommer det inte nÄgra anbud gÄr inte jobbet att genomföra.
â Det Ă€r nog inte helt ovanligt att man pejlar lĂ€get med entreprenören för att sĂ„ att sĂ€ga komma rĂ€tt i upphandlingen, sĂ€ger en annan kĂ€lla till NSD.
I klarttext: det hÀnder att upphandlingar utformas efter entreprenörens vilja, snarare Àn myndighetens.
Men Arnold Vonkavaara, Regionschef Trafikverket, menar att den bilden inte stÀmmer.
â NĂ€r vi utformar förfrĂ„gningar sĂ„ baseras det pĂ„ det vi ska bygga. Det utformas inte för att passa en viss entreprenör. SĂ„ kan man inte jobba och det gör vi inte. Vi utformar inte utifrĂ„n en entreprenör eller en projektledare utan det Ă€r behovet som Ă€r styrande, sĂ€ger han.
FÄ aktörer
Att fÄ aktörer finns pÄ marknaden hÀr i norr Àr inte heller nÄgot problem, menar Vonkavaara.
â Vi har inte upplevt det sĂ„. Det Ă€r klar att större entreprenader kan inte mindre aktörer ta.
Enligt de uppgifter som NSD fÄtt kan det lÀggas lÄga bud som vinner upphandlingar. Men sedan finns villkor om fördyringar som ofta faller ut.
â Jag vill inte spekulera pĂ„ det sĂ€ttet. Vi utvĂ€rderar anbuden. Vid utformandet av ett underlag finns det skall-krav som ska uppfyllas.
Han menar dock att i vissa projekt kan det uppstÄ behov av att komplettera.
â DĂ„ kan det bli tillĂ€ggsbestĂ€llningar, sĂ€ger Arnold Vonkavaara.