I en miljögeoteknisk undersökning från 2009 pekas tre särskilt förorenade områden ut på bangården. Det är området kring den före detta acetylengasfabriken, malmspårsdiket/tvärdiket och det gamla tankningsområdet vid lokverkstaden.
I området kring före detta acetylengasfabriken finns en stor förorening av framför allt kreosot. Halterna av PAH och bensen är mycket höga. Föroreningarna innebär risker för hälsoeffekter och marklevande organismer. Det finns också en spridningsrisk till sjön Lillavan i närheten.
Lars Nilsson, ordförande i miljö- och byggnämnden, säger att de ändå bedömer att hälsoriskerna är mindre eftersom man måste komma i kontakt med föreningarna för att det ska få effekter för hälsan.
– Föroreningarna ligger på olika djup i marken och hälsoriskerna uppstår först om man börjar gräva i området. Ärendet är gammalt och hade vi bedömt att det var en fara för hälsan hade vi förelagt om åtgärder för länge sedan.
En sanering beräknas kosta mellan 20 och 40 miljoner kronor. Det förorenade området är av en sådan omfattning att det kan vara befogat med en ny ansvarsutredning, enligt nämnden.
– Det blir nästa steg att ta tag i. För vi tar det i etapper, säger Lars Nilsson.
I malmspårsdiket finns föroreningar som framför allt har orsakats av läckage från Bodensågen. Delar av diket har sanerats men det finns fortfarande föroreningar av arsenik och PAH, vilket tyder på att det läcker in föroreningar. Det finns risk för påverkan på organismer och vidare spridning.
Det förorenade området vid malmspårsdiket och tvärdiket ingår till viss del i det pågående arbetet med huvudstudien för gamla Norbergs såg, som låg mot Solgårdarna.
– Den pågår och ska slutföras i år, säger Lars Nilsson.
Före detta tankningsområdet ligger intill de gamla lokstallarna och i marken finns bränsleföroreningar, som utgör en risk för marklevande organismer. Det finns också viss spridningsrisk. Det är det här området som miljö- och byggnämnden valt att prioritera.
– Man kan inte ta hela bangården på en gång och utifrån det har vi börjat i det här området. Vi har fört diskussioner om vad som är den farligaste biten och valt att lägga energin där nu. Vi vill avgränsa föroreningen för att minska spridningsrisken, säger Lars Nilsson.
Miljö- och byggnämnden har därför beslutat att förlägga Trafikverket att vidta åtgärder. Verket ska göra en detaljerad undersökning av gamla tankningsområdet med start senast sista september i år. Undersökningen ska sedan utgöra underlag för vilken metod man ska använda för att ta bort föroreningarna. Saneringen ska vara avslutad före årsskiftet 2019/2020.
Läs mer: Om förgiftade markområden i Boden