Kommunen har tidigare fastställt en detaljplan som tillåter den planerade vägen under järnvägen.
I och med att anslutningspunkterna till Gamla Lulevägen och Riksväg 97 ändrats behövs en ny detaljplan.
Enligt den nya planen ska vägen som byggs anslutas med cirkulationsplatser.
Aktionsgrupp
När kommunen i våras hade ett informationsmöte protesterade flera av deltagarna kraftfullt.
En av synpunkterna som framfördes var oro för ökad trafikmängd, framför allt av tung trafik, på grund av möjligheten att "gena" via Torpgärdans villaområde för att slippa järnvägsövergången på Hermelinsgatan. Det bildades en aktionsgrupp, som framförde alternativet att i stället bygga en viadukt under Hermelinsgatan. Tjänstemännens svar är att samhällsbyggnadskontoret har fått i uppdrag att upprätta en detaljplan för den nya vägförbindelsen.
Såvida politikerna inte fattar något annat beslut är det deras ansvar att genomföra planprocessen.
Styra över trafik
Men efter dessa möten har den nya vägsträckning förskjutits söderut.
Den nya vägen kommer att medföra kortare utryckningsträcka för räddningstjänsten.
Via den nya leden räknar kommunen med att styra över trafik till 97an, men bedömer samtidigt att det kan tillkomma trafik från Norra Svartbyn.
Det mesta, Bodens Ridklubb, Arenan, travet med mera, ligger väster om järnvägen och det är därför viktigt med en ny strategisk länk för att binda ihop områden, anser tjänstemännen.
Cykelväg
I dag är vägen genom Torpgärdan huvudled. I den nya planen är den inritad som lokalgata.
Förutom vägen anläggs också en gång- och cykelväg under järnvägen.
Förslaget till ny detaljplan ställs ut till och med 28 januari nästa år.