Sedan år 1990 har Publishingpriset premierat lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation.
Publishingpriset är fristående från branschens organisationer och finansieras fullt ut av deltagaravgifter.
Både små och stora aktörer kan delta. Tävlingsbidragen är såväl producerade inhouse, till en begränsad budget, som framtagna av etablerade byråer eller förlag.
En jury granskar, värderar och jämför tävlingsbidragen, som bedöms utifrån ett antal kriterier.
Tävlingen omfattar totalt cirka 60 kategorier, varav över hälften är unika för Publishingpriset. Förutom tre Grand Prix samt förstapriser till alla kategorivinnare delar vi vissa år även ut Lilla Publishingpriset.
– Det är en bred tävling, som tar ett stort grepp och är årligt återkommande. Den har ett gott renommé och det har varit status, framför allt att vinna, säger Jens Andersson.
Själva ville de testa hur deras produkt står sig i konkurrens mot övriga Sverige.
Den heter #Närhetsliv och innehåller bra saker om Boden. De kallar sin produkt för brossin för att det är en blandning mellan broschyr och magasin. Den kommer ut två gånger per år och går ut till alla hushåll i Boden. Det femte numret håller på att produceras. De tävlar med det fjärde som kom ut i mars i år.
Enligt Jens Andersson är den ett komplement till Boden i bild och innehåller samhällsinformation från Bodens kommun.
– Vi jobbar med två varumärken.
Den kommunala skölden och platsvarumärket. Platsvarumärket ansvarar för all extern information runt platsen Boden och förpackas under begreppet närhetsliv.
– Du har nära till allt som är viktigt och lite till. Jag brukar säga att många är en del av närhetslivet, men de vet bara inte om det. Det är ett extremt inkluderande varumärke som inkluderar alla som bor i Boden, säger Jens Andersson.
Tävlingen avgörs den 5 november på Berns.
Vad hoppas ni på?– Att vi vinner. Det är ett tufft motstånd i finalen, men vi är optimister. Det är lite kul att de flesta andra som tävlar har en byrå inkopplad, men vi gör det här helt själva på kommunikationsbyrån. Vi äger vår kommunikation fullt ut.
De spar in på pr-konsultarvode även om det kostar att trycka #Närhetsliv.
– Vi förvaltar vårt eget varumärke och lär oss hela tiden ju mer vi jobbar. Det är jag stolt över.