Kommunförbundet Norrbotten, Länsstyrelsen och landstinget har gemensamt skickat en skrivelse till infrastrukturminister Anna Johansson (S).
I brevet kritiserar de Trafikverkets utredning, som de tre tunga aktörerna inte anser har tagit tillräcklig hänsyn till den tunga malmtrafik som finns i och från Norrbotten. De extrema trafikupplägg som malmtrafiken utgör kräver både ett helhetsperspektiv och detaljerad anläggningskunskap och lokalkännedom. Även stålpendeln mellan SSAB i Luleå och Borlänge kräver speciell kunskap utifrån de förutsättningar som finns i norra Sverige (klimat, geografi, säkerhet).
Sammantaget finns många starka faktorer som tydligt talar för att Boden bör finnas kvar som trafikledningscentral, anser trion.
Skrivelsen är undertecknad av landstingsrådet Kent Ögren, landshövding Sven-Erik Österberg och Kommunförbundet Norrbottens ordförande Britta Flinkfeldt Jansson.
Trafikverkets utredning föreslår att åtta trafikledningscentraler minskas till fyra, där Gävle blir den nordligaste.