Uppstickare vill göra digitala affärer i norr

Hemvändaren Kristoffer Nord och Per Eriksson, nyligen hemkommen från Singapore, har startat den digitala mediebyrån Eriksson/Nord Agency AB. De ska hjälpa företagen med digitala plattformar som ska ge fler kunder.

Uppstickaren. Mediebyrån Eriksson/Nord Agency AB som ägs av Per Eriksson och Kristoffer Nord vill hjälpa företag häruppe med digitala plattformar.

Uppstickaren. Mediebyrån Eriksson/Nord Agency AB som ägs av Per Eriksson och Kristoffer Nord vill hjälpa företag häruppe med digitala plattformar.

Foto: Foto: Lena Leffler

BODEN2016-05-09 19:09

Företaget bildades för ett halvår sedan och öppnade sitt kontor på Boden Business Park i mars.

– Vi har blivit väl mottagna och upplever att det finns ett bra företagsklimat i kommunen.

Delägarna har tillsammans över 20 års erfarenhet av affärsutveckling, varav hälften internationell. Kristoffer Nord har de sista åren jobbat med marknadsföring och varit säljchef i Umeå medan Per Eriksson fortsatt med affärsutveckling inom finansrådgivning i Asien.

– Vi har trots att våra vägar splittrades 2007 behållit kontakten. Tanken har väl hela tiden funnits att starta en verksamhet tillsammans.

Kristoffer Nord är uppväxt i Södra Svartbyn men bor idag i Sävast med sin familj medan hans affärspartner Per Eriksson nyss fått en lägenhet i Boden.

Det känns viktigt för dem att de bor där företaget ska hitta sina nya kunder. Ett annat skäl till utlokaliseringen av en digital mediebyrå är att konkurrensen är hårdare söderut.

– Det är klart att man aldrig är ensam om något, men i Stockholmsregionen är det just nu en överetablering av mediebyråer, säger Kristoffer Nord.

Eriksson/ Nord Agency AB jobbar med medierådgivning, hemsidor, Googlelösningar, hjälpa företag med social media, grafisk formgivning och företagsfotograferingar.

– Vi skapar sociala plattformar åt företag och en ny visuell profil. Den digitala plattformen kan bestå av en modern hemsida med bokningssystem, en enhetlig profil i sociala medier samt sökmotoroptimering. Det sista innebär att våra kunder syns för sina kunder som söker efter de varor och tjänster våra kunder vill sälja, på Google och andra sökmotorer. Det i sin tur ska ge mer jobb, säger Per Eriksson.

Den digitala plattformen ska också fungera bra i alla medier.

– Att vara med digitalt är vad som krävs i dag för att hänga med i utvecklingen och säkra framtiden. Kunden har ställt sig om snabbare i dag än företagaren gjort. I dag shoppar kunden beroende på den situation som man är i. Därför måste företagen följa med kunden och ha ett skyltfönster ute på nätet oavsett vilken bransch de är i. Man ska också lägga lika mycket tid på det skyltfönstret som företagaren i dag lägger på det som finns i verkligheten, säger Per och Kristoffer.

Kundkretsen för deras företag finns främst i fyrkanten men man har även kunder i dag över hela Sverige.

För att nå företag har mediebyrån också bjudit på gratis företagslunch varje onsdag.

– Vi har haft det två gånger och ska ha tre luncher även i maj. Det har varit väldigt lyckat och är något vi fortsätter med.

Mediebyrån Eriksson/Nord Agency AB kommer också att föreläsa på Boden Business lunchsnack den 27 maj.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om