UrspÄrning orsakade kostnader för miljoner

NÀr ett godstÄg spÄrade ur sent en kvÀll i maj i Boden uppstod ett rÀlsbrott. Det upptÀcktes först fyra timmar senare. Under den tiden trafikerades jÀrnvÀgen.

LANDSKRONA2010-02-18  
Ett ÖresundstĂ„g spĂ„rade ur strax utanför Landskrona nĂ€r det i lĂ„g fart passerade en vĂ€xel pĂ„ torsdagseftermiddagen. Ingen mĂ€nniska skadades men olyckan ledde till totalstopp för tĂ„g genom Landskrona. Stoppet vĂ€ntas bestĂ„ Ă„tminstone till fredagsmorgonen, meddelade Banverket pĂ„ kvĂ€llen. 
Foto: Drago Prvulovic / SCANPIX / Kod 70040

LANDSKRONA2010-02-18 Ett ÖresundstĂ„g spĂ„rade ur strax utanför Landskrona nĂ€r det i lĂ„g fart passerade en vĂ€xel pĂ„ torsdagseftermiddagen. Ingen mĂ€nniska skadades men olyckan ledde till totalstopp för tĂ„g genom Landskrona. Stoppet vĂ€ntas bestĂ„ Ă„tminstone till fredagsmorgonen, meddelade Banverket pĂ„ kvĂ€llen. Foto: Drago Prvulovic / SCANPIX / Kod 70040

Foto: Drago Prvulovic / SCANPIX

BODEN2010-11-18 12:16

Utredarens slutsats Àr att varje tÄg hade kunnat spÄra ur med stora konsekvenser och anser att hÀndelsen hade ett tursamt förlopp.


Det har kostat 3,3 miljoner att reparera skadorna pÄ spÄret.
UrspÄrningen intrÀffade mellan LundagÄrdsövergÄngen och Boden central. Ett tÄghjul pÄ dieselloket spÄrade ur och hoppade sedan pÄ rÀlsen igen efter 1,5 kilometer. Föraren mÀrkte att det dammade efter tÄget, men inte att det hade spÄrat ur.
NĂ€r loket "hoppade pĂ„" rĂ€lsen igen stannade lokföraren, och upptĂ€ckte dĂ„ skador pĂ„ hjulet. De största skadorna blev pĂ„ loket och reparationerna kostade nĂ€stan 350 000 kronor.

Redan ett par dagar före urspÄrningen sÄ uppmÀrksammade en förare att det hoppade fruktansvÀrt pÄ ett tÄgavsnitt mellan Boden central och Boden södra. I och med att han anmÀlde det i efterhand och inte hade lokalkÀnnedom sÄ uppstod det missförstÄnd exakt var det hoppade. SpÄrmÀtningen utfördes dÀrför pÄ fel plats.
Mot den bakgrunden bedömer utredaren att det inte hade bidragit till att förhindra den aktuella urspÄrningen.

Trafikledningen i Boden har vidtagit ÄtgÀrder hur man ska agera vid liknande hÀndelser. Förarna ska snarast möjligt anmÀla spÄrförÀndringar och vid tveksamheter stanna kvar pÄ platsen.

Den förare som slutligen upptÀckte rÀlsbrottet stod och vÀntade pÄ att ett annat godstÄg skulle passera. Han noterade dÄ att tÄget gungade till vid spÄrvÀxeln. Han meddelade det till fjÀrrtÄgsklareraren och körde sedan försiktigt i vÀg. NÀr han upptÀckte brottet pÄ rÀlsen stannade han.
Sedan sÄg man att det hade uppstÄtt skador pÄ en lÀngre strÀcka. Sliprar, infÀstningar och en spÄrvÀxel skadades. Det kostade 3,3 miljoner att reparera spÄret.
Utredaren har inte kunnat peka pÄ en sak som orsak till urspÄrningen, utan flera olika saker i kombination med varandra har bidragit till hÀndelsen. De bidragande faktorerna Àr bland annat ojÀmnt spÄrlÀge, lokets egenskaper, hastighet och klimatförÀndringarna pÄ vÄren som kan leda till instabila spÄr.
Utredaren anser att bolaget, som körde godstÄget som spÄrade ur, snarast bör upprÀtta riktlinjer för norra Sverige hur viktig information tillvaratas i samband med oönskade hÀndelser, för att förebygga att samma sak hÀnder igen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om