Utbildning i mänskliga rättigheter

Lärcentrum ordnar den här veckan temaundervisning i mänskliga rättigheter för sina elever som läser svenska för invandrare. "Jag tycker att all information är bra", säger Seada Mahmud från Etiopien.

SAMTAL. Sara Avander från Bodens socialförvaltningen pratade bland annat med eleverna om våld i nära relation. Hon är kommunens kvinnofridssamordnare.

SAMTAL. Sara Avander från Bodens socialförvaltningen pratade bland annat med eleverna om våld i nära relation. Hon är kommunens kvinnofridssamordnare.

Foto: Lena Tegström

BODEN2016-11-16 21:22

Vida Sturesson är lärare i svenska för invandrare, sfi. Hon berättar att det inte är första gången de har en sådan här temavecka. Bakgrunden är att man kunnat se att det finns behov av information.

– Vi har tidigare kunnat konstatera att personer har haft problem med våld i nära relation. Bland annat har vi sett att de haft blåmärken. Därför ansåg vi att alla behöver kunskap om våld i nära relation, att det är förbjudet med barnagan i Sverige och sådana ämnen. Barnaga är inte olagligt i flera länder runt om i världen.

Vida Sturesson tillägger också att det finns kulturella skillnader mellan män och kvinnor i vissa länder jämfört med Sverige.

– Därför behöver en del ha kunskap om kvinnors och mäns rättigheter i Sverige och att kvinnor är egna individer som män inte kan bestämma över. Noaks ark har också varit här och pratat om rätten att säga nej till samlag och om könssjukdomar.

Syftet med temaveckan är att ge grundkunskaper i samhällsorientering och svensk lagstiftning.

– Eleverna är positiva och tycker att det är bra att de får ny kunskap, speciellt kvinnorna tycker att det är bra. En del av männen har ibland undrat om det bara är kvinnorna som har rättigheter i Sverige, men då har vi fått ta en diskussionen i klassrummet att även män har rättigheter och kan säga ifrån när de ser våld.

Förutom Noaks ark, föreläser socialförvaltningen, Kvinnojouren, Rädda barnen och Röda korset.

Sara Avander från Bodens kommun föreläste på onsdagen. Hon arbetar halvtid som kvinnofridssamordnare och halvtid som handläggare för ensamkommande flyktingbarn.

– Vi har pratat om vad våld är och att det finns olika typer av våld, socialförvaltningens ansvar och att lagstiftningen är stark för barn och unga samt om anmälningsskyldigheten, tillexempel att personal på förskolor och skolor är skyldiga att anmäla om den misstänker att barn far illa.

– Jag har också talat om våld i familjen och att barn som själva blir utsatta för våld eller ser en förälder utsättas för våld kommer få stora problem om de inte får prata om det, säger Sara Avander.

Hon får många frågor om barn och uppger att det finns en föreställning att barnen omhändertas om socialtjänsten kopplas in.

– Jag har försökt att vara tydlig med att vi vill hjälp familjen, inte splittra den om vi inte absolut måste. Vi har haft mycket bra samtal med fokus på barnen och det är bra att de får det här utrymmet att prata om de här sakerna, bland annat om hur man ska göra om man inte får disciplinera barn med barnaga.

Anna-Lena Sjöholm, sfi-lärare, säger att de tryckt upp de mänskliga rättigheterna på lätt svenska, föreläsningar är en fördjupning av vissa ämnen som ingår i de mänskliga rättigheterna.

– Vi har berättat att vi har världens första feministiska regering och en jämställdhetsminister. Vi har informerat om regeringens definition på feminism, jämställdhet och normer.

Vad för normer?

– Man märker oftast inte vilka normer, outtalade regler, vi har i Sverige förrän de bryts. Man kan behöva fundera på det. Här är klassrummet en neutral plats där man ska kunna lyfta alla frågor. Här diskuterar män och kvinnor tillsammans, säger Anna-Lena Sjöholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om