Väntade på strömmen i fyra timmar i sträng kyla

Skälet till att SJ inte kunde bogsera tåget till Älvsbyn med ett annat lok berodde på att det var strömlöst. Trots att tåget stod en mil från järnvägstation i Älvsbyn väntade man fyra timmar i stränga kyla tills strömmen återvände.

BODEN2016-01-21 10:16

Uppgiften lämnas av SJ presstjänst som skäl till att tåg 58 stannade 04.50 i Laduberg på onsdagsmorgonen. Ute var det 35 minusgrader. Inne i tåget 20 minusgrader de första timmarna.

Då har SJ sagt att bussar ska vara på väg sedan halv åtta-tiden enligt Marina Johansson som haft kontakt med sin vän från Stockholm som satt på tåget. Från Laduberg till Älvsbyn är det en mil.

– Vi har en dialog med räddningstjänsten som är involverad och bussar är på väg. Jag har inte exakta uppgifter hur det ser ut. Då får du nog ringa räddningstjänsten, säger presskommunikatören Alejandro Soler.

Det svaret fick NSD vid niotiden.

Varför ska det behöva ta fyra timmar?

– Jag känner inte till varför det tagit så lång tid som det tagit. Bakgrunden är problemet med loket. Lokskadan blev förvärrad när vi nådde Laduberg. Vi hade inte ström till tåget vilket försvårade avlastningssituationen för att hjälpa resenärerna, säger presskommunikatören.

På vilket sätt?

– Vi hade inte spänning på en station eller anhalt för att få in lok som kunde bogsera in tåget till Älvsbyns järnvägsstation, säger Alejandro Soler.

Strömmen kom tillbaka klockan 09.07 enligt SJs presstjänst.

Varför låta resenärerna vänta i flera timmar i sträng kyla om man kan sätta in bussar?

– Det vill jag inte spekulera i. Vi vill alltid se till att de som åker med oss kommer fram till sina destinationer. Vi vill att tåget ska gå i första hand. Det är också högst olyckligt om det står ett tåg kvar efter spåret, säger Soler.

Varför försvann spänningen, är det kylan?

–Jag kan inte gå in på några tekniska detaljer varför vi inte har spänning. Trafikverket har koll på tekniken och tekniker som jobbar efter spåret. Vi vill att resenärerna kommer fram till sin destination, säger Alejandro Soler, SJs presstjänst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om