Varning för värsta Guppeli-gupp-guppvägen!

Vägen som Trafikverket inte har råd att rusta. NSD har besökt värsta Guppeli-gupp-guppvägen.

Avskavd asfalt.  Det finns det på flera ställen. Här är bara ett av flera partier, som Yngve Hansson visar upp.

Avskavd asfalt. Det finns det på flera ställen. Här är bara ett av flera partier, som Yngve Hansson visar upp.

Foto: Lena Leffler

BODEN2015-09-20 13:10

Den en mil långa asfalterade väg 749 börjar i Övre Svartlå och går vidare förbi Havsträsk och Bovallen. NSD provåker själv vägsträckan med föraren Kurt Karlsson och passageraren Ynge Jansson. Vanligaste frågan från Yngve i baksätet under den guppiga färden: Ska vi gå ut ur bilen igen?

Ja, stoppen är täta när de värsta skamfläckarna ska fotograferas. Stora vattensamlingar täcker ett vägparti, det syns avskavd asfalt med leran under, många öppna hål rundas på vägen och vissa halvtäckta hål dyker också upp. Vägmarkeringarna har flyttats på vissa ställen.

– Numer när skadorna dyker upp så löser Trafikverket lagningen genom att flytta vägmarkeringarna mer inåt. Resultatet blir en alltmer avsmalnande väg, säger Yngve Hansson och pekar på linjerna där vägen spruckit upp och gräset slagit rot.

– På våren när tjälen går är vägen i ännu sämre skick om det nu kan vara till någon glädje. Kör man fortare så slår man huvudet i biltaket. Det blir rejält slitage på bilen att åka på en så miserabel väg. Vi betalar också trafikskatt och har rätt till farbar väg, säger föraren Kurt Karlsson.

1999 gjorde Trafikverket en provisorisk ombyggnation av 749:an.

– För att bättra på vägen i tio år enligt byggledaren. Man dikade upp 80 procent av vägen och sedan lade man nya trummor, säger Jansson.

Men det försvann också en trumma på vägen, 100 meter från Janssons fastighet

–Trafikverket förnekar att man muntligt lovat göra en brunn istället med en ledning ut i älven så att backen inte skulle erodera. Vattnet skulle då kunna rinna ner i brunnen från vägen, säger Yngve Jansson.

Trumförlusten gjorde att han fick stora problem med att köra ned på sin uppfart.

– Täcker man en trumma då belastas hela vägkroppen med vatten. Det var så lite lutning till nästa trumma så vattnet stannade i backen.

– När inget hände så bekostade jag själv en dikesgrävning på tomten för 18 000 kronor, säger Yngve Jansson.

Däremot finns vattenproblemet kvar för bonden som har en havreåker vid den borttagna trumman.

– Bonden har inte kunnat så in hela sin åker i år. Kalfläcken som syns är där vattnet stått, säger Yngve Jansson och pekar.

Kurt har bott fem år efter vägen. Yngve Jansson har bott hela sitt liv i Övre Svartlå. Som han minns höll vägen måttet några år efter " renoveringen".

– Idag vill vi inte prata om den. Den är en skam.

Värsta Guppeli-gupp-guppvägen vill heller inte Trafikverket prata om. Vägräddaren Yngve Jansson har skrivit så många brev till Trafikverket att han själv tappat räkningen.

– Ja, jag får samma svar av Trafikverket att de ska ingenting göra åt vägen. Trafikverket ska underhålla den så den är farbar. Men det är knappt den är det, säger Yngve Jansson.

Det värsta är att vägen blir sämre och sämre och förfaller mer och mer för varje år som går.

I torsdags kom plötsligt en traktor och kastade på lite grus på vissa hål.

– Någon hade väl fått veta att pressen var på väg. Man hade strött ut asfalten på ett ställe i backen som plattades ut med skopan. Det nödlagas hela tiden och inte ens det är Trafikverket bra på, säger Yngve Jansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om