Byborna i Vändträsk, som ligger 1,5 mil utanför Boden är luttrade. Hastighetsgränserna har hoppat upp och ned som en jojo efter länsväg 356 som går rakt igenom byn. För drygt 20 år sedan var hastigheten genom byn 90 kilometer i timmen. Byborna arbetade för och fick en sänkning till 70 kilometer i timmen. Sedan ändrade Trafikverket till 80 kilometer i timmen.
–Vi bjöd in landshövdingen och fick då ned hastigheten till 60 kilometer i timmen. Men eftersom vägen är nyasfalterad så körs det betydligt fortare än den hastighetsgränsen. Så 50 kilometer i timmen är vad som behövs och bättre trafikövervakning, säger Kent Norlin.
Vägrenen är borta
Fast största problemet just nu är vägrenen. Eller var den tagit vägen. I samband med att Trafikverket asfalterade väg 356 har det gjorts kraftiga urdikningar.
–Visst det är bra att gräva ur dikeskroppen så att inte vägen blir dålig igen direkt. Men nu har man även smalnat av vägen så det finns absolut ingenting kvar av vägrenen som folk använde för att ta sig till fots genom byn. Vägrenen har blivit minst en meter smalare.
–Det finns högst 20 centimeter att gå längs efter och det är rent livsfarligt. Varje gång en bil passerar får man ta ett steg ner i diket som är betydligt högre och brantare än förr, säger Kent Norlin.
Urgrävningen har också påverkat den så kallade " Vändträskkurvan" där de djupa dikena tvingade Trafikverket att sätta upp vägräcken på delar av kurvsträckan.
–Räckena är till för att skydda bilisterna. Men vi bybor då?
Efterlyser nollvisionen
Vändträskborna efterlyser nollvisionen även för alla som bor i byn.
– Vi borde kunna ta oss säkert mellan varandra utan att behöva ta bilen genom byn. Till busshållsplatsen behöver även bybor färdas utan att riskera livet. Det kommer inte att finnas någon vägren alls när snön kommer och det ska plogas. Jag vill veta hur kommunen och trafikverket tänkte när man planerade det här vägbygget. Inte minst med tanke på oss som ska bo här i Vändträsk, säger Kent Norlin.
Vändträskborna planerar att ta upp sitt gamla krav och kräva en separat gång- och cykelväg för att öka trafiksäkerheten.
– Det kanske går vägen nu när byns vägren har försvunnit, säger Kent Norlin.