Henrik Waara, lärare och en av deltagarena i projektgruppen, berättar att de hos internationella programkontoret sökt och fått ett tvåårigt comeniusprojekt. Comenius är den del av Programmet för livslångt lärande, som riktar sig mot skolområdet. Det omfattar lärare, övrig pedagogisk personal och elever.
De projekt som stöds genom Comenius ska bidra till ökad kvalitet i undervisningen, bättre språkkunskaper och att stärka den europeiska dimensionen i undervisningen.
- Det här är andra terminen och vi samarbetar med tre andra skolor i Bulgarien, England och Turkiet. I november hade vi en träff i Boden. Temat för hela projektet är hållbar utveckling och temat för den här terminen är vatten, säger Henrik Waara.
Hela skolan har deltagit, men eleverna har jobbat klassvis. Av 17 klassar presenterade 16 resultatet av sitt arbete i dag i Korpenskolans aula. De flesta har gjort bildspel och filminspelningar. Ett bidrag var en animerad film. En grupp har gjort en tidning och en en uppsats.
- Målet är att få in hållbar utveckling i vardagen, säger Henrik Waara.
Eleverna röstade fram fem vinnande bidrag och lärarna tar ut två. De uttagna bidragen tävlar med bidragen från de andra tre länder i en final i Bulgarien. En grupp med sex vuxna och två elever från Boden åker dit på onsdag och stannar till på söndag.
Linn Kullbrandt, 8D, är en av eleverna som följer med till Bulgarien, som är den första av tre resor.
- Det ska bli kul, spännande och inspirerande, säger Linn.
Vatten tema på världsdag
Rent vatten är en livsnödvändighet, men ändå alltför ofta en bristvara. Det framgår av de projekt som eleverna på Korpenskolan har jobbat med. I dag presenterades resultaten på Internationella världsvattendagen.
Av klass 8Ds film framgår att vattenbristen är störst i Afrika, Sydamerika och Australien.
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!