Väktarskolan fick skyhöga vattenräkningar på omkring 300 000 kronor. Trots en överenskommelse med kommunen om att Patrik Nicklasson skulle borste från den senaste fakturan i avvaktan på utredning skickades den till kronofogden, vilket fick omfattande följder när den av misstag hamnade hos kronofogden.
Väktarskolan gick från den högsta kreditvärdigheten ett företag kan hatill noll kreditvärdighet. Följden blev att företaget under en dryg månad inte kunde göra några inköp. Alla deras leverantörer har en kreditbevakning och så fort en sådan här sak sker så drar de in krediterna omedelbart. Väktarskolan kunde inte under fem veckor göra några affärer överhuvudtaget.
Patrik Nicklasson har anlitat en advokat, som krävt besked av Bodens kommun hur den kommer att ersätta företaget för den skada kommunen orsakat.
Svaret innebär att kommunen är beredd att justera ned vattenförbrukningsavgiften till en tredjedel av överförbrukningen jämte avgiften för fastighetens normalförbrukning av vatten.
Den beklagar vidare att det felaktigt skickades in en ansökan om betalningsföreläggande till kronofogden, men kommer inte erbjuda någon ytterligare kompensation till Väktarskolan på grund av föreläggandet. Den pekar på att företaget fått ombudskostnaden ersatt av Intrum Justitia AB.
Patrik Nicklasson uppger att företaget var tvungen att anlita advokat för att få rättelse och juridisk hjälp.
– Men det undantar inte kommunens ansvar att ersätta oss för den skada som den åsamkat oss.
Han är förvånad över kommunens resonemang.
– Det är tragiskt att kommunen inte riktigt förstår. För det första är inte Intrum Justitia vår motpart, utan vi har ett avtal med Bodens kommun. Det är kommunen som skadat oss genom sitt handlande utav den här leverantören, säger Patrik Nicklasson.
Han är mycket upprörd över att kommunen inte ser sin del i det som har inträffat.
– Istället avfärdar de det med att jag fått advokaträkningen betalad. Jag vill ha en ersättning för skadan.
Patrik Nicklasson har inte satt någon bestämd summa på det skadestånd han anser att kommunen är skyldig företaget.
– Jag vill ha en god relation med kommunen och därför har jag genom mitt ombud skrivit till dem att komma med ett förslag till en ersättning som de anser är skälig för vad den har ställt till med. Men man har inte ens vänligheten att göra det, utan de bryr sig helt enkelt inte. De beklagar bara vad som inträffat, men tar inget ansvar. Varför säger man inte bara att man gjort fel och erbjuder en kompensation för att visa good will, men det gör man inte. Det är jättekonstigt.
Han är förvånad om att man inte månar mer om de företag som bedriver näringsverksamhet i kommunen.
Dessutom har han ett nytt ärende, som också handlar om fakturor från kommunen.
– De har tagit betalt för två sopkärl, men vi alltid bara haft ett. De har tagit betalt för avläsning av två vattenmätare med exakt samma förbrukning, men vi har bara en. Jag har bett de återkomma, men får inget svar. Det är ett telefonsamtal bort. Jag har skickat två e-postmeddelande. Jag tycker det är fruktansvärt dåligt. Hade jag skött mina kunder på det sättet så hade jag inte haft några kunder kvar. Det här är inga svåra saker, men svaren drar ut på tiden i månader. Jag förstår inte att man kan sköta en kommun på det här sättet, säger Patrik Nicklasson.