"Vi känner till företaget"

Konsumenternas energimarknadsbyrå som främst hjälper konsumenter och småföretag känner till företaget Stockholms Elbolag AB. " Det är flera som klagat", säger Anna Carlén, vd.

Anna Carlén vd för Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

Anna Carlén vd för Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

Foto: Fotograf saknas!

BODEN2019-07-01 06:00

Byrån ger i dag opartisk vägledning om el, gas och fjärrvärme. Vd Anna Carlén som tar alla mediafrågor säger att den här typen av ärenden med elförsäljning är ett vanligt klagomål hos dem.

– Vi har därför tagit fram en skriftlig vägledning för kunder som råkat ut för det här. Man kan se på vår webbplats hur man kan hantera en sådan här situation.

Du känner till företaget i fråga?

– Ja, absolut.

Hur många samtal har du fått som rör just det här företaget?

– Det är fler som klagat. Klagomålen kommer framför allt från småföretagare. I oktober kommer Konsumenternas energimarknadsbyrå lägga ut uppgifter om vilka företag som vi får ovanligt mycket klagomål på och vad de gäller.

Hur ska man klara sig från den här typen av oseriös telefonförsäljning?

– Om du hamnar i tvist är det till syvende och sist en bevisfråga. Det blir upp till Stockholms elbolag i det här fallet att bevisa att det finns ett elavtal som är giltigt. Så det första steget är att begära att de lämnar ut bevis på att det finns ett avtal och vad i så fall det innehåller. Utifrån det så kan man gå vidare för att kunna bestrida den här brytavgiften, säger Carlén.

Hon säger också, trots alla utsända fakturor från stockholmsföretaget, att man egentligen inte hört talas om eller sett något ärende där samma bolag drivit ett ärende till domstol.

– Nej, men vi kanske inte får veta allt. Vi pratar här om att gå vidare med ärenden till domstol för att driva en rättslig process för att få ut brytavgifterna, säger Carlén.

Vad kan kunden göra?

– Det gäller att stå på sig och kanske byta elbolag. För det som händer när man börjar bestrida fakturor är att en del företag på ett otillåtet sätt hotar med att stänga av elen. Att bryta elen kan bara bolaget som har elleveransen göra så om man har bytt elbolag så ska de inte längre kunna stänga av elen. Men räkna med att det kommer en brytavgift när man säger upp elavtalet, eller byter elavtal till den man hade innan.

Småföretagaren i Boden gjorde ingen polisanmälan vilket byrån ändå rekommenderar bedragna att göra.

– Ja, jag tycker generellt man ska göra en polisanmälan om det är frågan om bedrägeri. Det är så man kan få upp problemet på agendan hos myndigheter. Just när det gäller företag så kan man inte göra någon anmälan till konsumentverket eftersom de bara agerar på konsumentproblem.

– Då är det polisen som man kan vända sig till för att någon myndighet ska in och agera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om