"Vi ska göra det bättre för nästa generation"

På ungdomsfullmäktige avhandlas frågor som är viktiga för Bodens ungdomar. "Vårt jobb är att göra det bättre för nästa generation", säger Olivia Bergdahl, Brönjaskolan.

VIKTIGA FRÅGOR. Vilma Eriksson, Fria Emilia, Olivia Bergdahl, Brönjaskolan, och Sofia Skripnik, Stureskolan, talar om frågor som är viktiga för dem.

VIKTIGA FRÅGOR. Vilma Eriksson, Fria Emilia, Olivia Bergdahl, Brönjaskolan, och Sofia Skripnik, Stureskolan, talar om frågor som är viktiga för dem.

Foto: Lena Tegström

BODEN2015-11-19 22:18

Hon, Vilma Eriksson på friskolan Fria Emilia och Sofia Skripnik på Stureskolan var tre av många ungdomar som deltog Bodens nionde ungdomsfullmäktige i rad. Under dagen har klassrepresentanter från årskurs åtta i grundskolan och årskurs två på gymnasiet dialoger om olika ämnen såsom bussar, skolmat, skolan och fritiden. De genomför en paneldebatt och skriver motioner.

– Det är kul att vi får vara med och bestämma om hur man ska förändra kommunen och framtiden, säger Sofia Skripnik.

Olivia Bergdahl tillägger, att ett sätt att förbättra för nästa generation är att se till att det finns ungdomslägenheter.

Sofia tycker politik är viktigt för demokratin.

– Jag vill att man ska få påverka i yngre ålder. Det är viktigt att tidigt lära sig att ens åsikt är värdefull att uttrycka. Ungdomars åsikter måste få uppmärksamhet, så att man senare i livet kan stå på sig, säger Vilma Eriksson.

Alla tre anser, att ungdomar inte i tillräcklig utsträckning uppmuntras att säga vad de tycker och tänker.

– De vuxna tar över, säger Sofia Skripnik.

– Då slutar man att tala om vad man tycker, eftersom man blir osäker, säger Olivia Bergdahl.

Vilma Eriksson uppger, att det ger dåligt självförtroende att inte blir lyssnad på.

Frågan vad som är viktigt för dem väcker en livlig debatt om kvalitén på lärare.

– Jag tycker det är viktig att ha bra lärare för att få en bra utbildning. Just nu har jag inga dåliga lärare, men jag har haft, säger Olivia Bergdahl.

En lärare som inte ger tydliga beskrivningar och förklaringar och dessutom är stressad är inte bra, förklarar eleverna. En lärare som ger fel information skapar dessutom merarbete för dem.

Olivia Bergdahl tycker att det inte vore en nackdel om eleverna fick vara med och påverka vilka som är lärare i skolan.

Skulle du vilja att eleverna fick sätta betyg på lärarna?

– Nja, det kanske inte går för risken är att elever kan ge dåliga betyg till bra lärare bara för att de inte kommer överens med läraren, men jag skulle vilja att vi kunde påverka på något sätt.

En tanke, som Vilma Eriksson framhåller, är att låta till exempel elevrådet ge lärarna konstruktiv kritik på vad de ska förbättra. Hon berättar att det finns elever som fått sämre betyg än de hade fått om de haft en bättre lärare.

– De eleverna gick till sin rektor, men rektorn kunde inte byta ut läraren för så kan inte skolan göra.

Hon tycker det är dåligt, eftersom det spolierar elevernas chans att göra sitt bästa.

Hon, Olivia och Sofia uppmanar lärare att planera bättre, så att det inte blir en anhopning av prover och uppgifter.

– Det är bättre att få en spridning så att man slipper stressa och hinner med att plugga till proven.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om