Det sker under tre marknadskännedomsworkshops. Det första turnéstoppet skedde i Arjeplog, efter det Jukkasjärvi och turnén avslutas i Boden under torsdagen. Till de tre tillfällena har regionens samtliga besöksnäringsföretag bjudits in. Totalt deltar över 60 företag och 11 destinationer. Deltagarna erbjuds under workshopen en möjlighet att prata med experterna för att ställa frågor kopplade till det egna företaget och dess produkter.
– Storbritannien, Tyskland och Nederländerna är viktiga marknader för destinationen Swedish Lapland och har tillsammans ökat med 94 % under de senaste fem åren. De internationella besökarna bidrar till en hållbar tillväxt, spenderar mer per gästnatt och stärker tidigare svaga säsonger. För fortsatt tillväxt är det avgörande att följa trenderna på respektive marknad. Därför är det väldigt värdefullt för våra företag och för oss att få ta del av våra internationella partners expertis, säger Erica Mattsson, vd Swedish Lapland Visitors Board.
Marknadsexperterna kommer från Visit Swedens utlandskontor, Nordic Marketing som är en tysk byrå för turismmarknadsföring och Swedish Lapland Visitors Board. Tillsammans föreläser de och delar med sig av sina insikter om hur marknaderna fungerar och vad den valda målgruppen efterfrågar.
– Visit Sweden har som uppdrag att marknadsföra Sverige på internationell marknad, och vi ser att potentialen att locka fler gäster som vill resa till Sverige är stor. Brittiska resenärer är nyfikna på destinationer som Swedish Lapland och det är bra att företag och lokala destinationer arbetar tillsammans för att skapa efterfrågan på marknaden, säger Ami Hovstadius, landschef för Visit Sweden i Storbritannien.
– Vi arbetar främst med tysktalande marknad där merparten av resorna fortfarande säljs genom en researrangör. Det ställer stora krav på exportmognad hos företagen och det är något som hela tiden ökar på destinationen Swedish Lapland. Därför är det extra roligt att bli inbjuden att få dela med sig av min kunskap till de företag och destinationer som vill arbete med tysk marknad, säger Jan Badur på Nordic Marketing.