"Ett oerhört positivt beslut"

Socialnämndens beslut att höja timersättningen för hemtjänsten innebär att syftet med rekonstruktionen av företagen Din Hemservice och Hemi Hemtjänst kan uppnås. Det säger advokaten Magnus Lindblom.

VD. Mattias Bergqvist är VD för Din Hemservice och HeMi Hemtjänst.

VD. Mattias Bergqvist är VD för Din Hemservice och HeMi Hemtjänst.

Foto: Lena Tegström

BODEN2015-04-02 10:41

När Bodens kommun för ett år sedan beslutade att sänka ersättningen för hemtjänst till 340 kronor i timmen gick till slut företagen Din Hemservice och Hemi Hemtjänst på knäna. I början av det här året hamnade de i akut ekonomisk kris. Ägarna ansökte om rekonstruktion för att få en frist.

"Oerhört positivt"

Rekonstruktionen sköts av Magnus Lindblom.

Socialförvaltningen ska jobba fram ett nytt förfrågningsunderlag. Socialnämnden har valt att utföra arbetet i två steg. Som ett första steg har nämnden beslutat att höja timpriset till 388 kronor i timmen.

– Ett oerhört positivt beslut. Nu kan syftet med rekonstruktionen uppnås, men mycket arbete återstår, säger Magnus Lindblom.

Sent på tisdag kväll hölls personalinformation och socialnämndens beslut togs emot mycket positivt.

– Personalen ska ha beröm. Det finns alltid en oro under en rekonstruktion, säger Magnus Lindblom.

För tidigt

Han kan inte säga när rekonstruktionen av företagen blir klar.

– Det är för tidigt att bedöma. Vi måste gå ut till leverantörerna. Leverantörsskulderna är synnerligen begränsade, men det finns en förfallen skatteskuld och den lönegaranti som har utbetalats ska också betalas tillbaka. Hur återbetalningen ska ske blir en del av den ekonomiska rekonstruktionen, säger Magnus Lindblom.

Sedan den 25 februari betalas skatter och löner ut som vanligt.

Steg två

Steg två i socialnämndens arbete omfattar fortsatt utredning av avtalsvillkoren. Den översynen ska bland annat innehålla differentierad ersättning till hemtjänstutförare beroende på geografi och andra parametrar såsom dubbelbemanning. Ett nytt avtal beräknas vara klart i höst.

Mattias Bergqvist, vd för Din Hemservice, är glad och lättad.

– Huvudfrågan var att få till ett nytt avtal. Nu har vi fått grundförutsättningen. Personalen ska ha eloge. Från och med nu är det full fart framåt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om