Skärpta krav efter årsskiftet

Efter årsskiftet skärps kraven i skollagen när det gäller nyanlända elever.

NYTT PERSPEKTIV. Läraren Britt Nilsson försöker jobba utifrån ett genrepedagogiskt perspektiv.

NYTT PERSPEKTIV. Läraren Britt Nilsson försöker jobba utifrån ett genrepedagogiskt perspektiv.

Foto: Lena Tegström

BODEN2015-12-27 16:27

Skollagen har tidigare varit otydlig och var inte anpassad efter elever som kommer sent in i utbildningen.

Prästholmsskolan är trångbodd och annexet där föreberedelseklasserna är håller på att byggas ut. Det behövs eftersom de kommer att ta emot fler nyanlända elever efter jul på grund av flyktingströmmen. Hur många vet de inte.

– Det vet vi aldrig, säger Britt Nilsson, lärare för årskurs tre och fyra.

I förberedelseklasserna går alla nyanlända; asylbarnen, de med uppehållstillstånd och barn till anhöriginvandrare.

Den 1 januari 2016 skärps alltså kraven i skollagen när det gäller nyanlända elever.

– Det innebär bland annat att eleverna ska kartläggas, säger Britt Nilsson. Vi har varit utprövningskommun för materialet som ska användas i kartläggningen. Vi har prövat det här och på Stureskolan där de äldre eleverna i förberedelseklasserna går.

Kartläggningen innehåller tre olika delar, varav två är obligatoriska.

– Den första delen handlar om kartläggningen av elevens allmänna skolbakgrund. Den andra delen handlar litteracitet och numeracitet, det vill säga kartläggning av läs- och skrivförståelse och matematiskt tänkande, förklarar Britt Nilsson.

Den tredje delen är frivillig och handlar om att ämnesvis kartlägga elevens kunskaper i alla ämnen.

– Syftet med lagskärpningen är att ge den mottagande läraren i den ordinarie skolan en större möjlighet att planera undervisningen för eleven och för att eleverna ska få en rättvisare årskursplacering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om